Vnější validita
*   Reprezentativnost výzkumu
*   Zobecnitelnost výsledků (na jakou populaci)
*   Vnější validita je průkazná -- výsledky výzkumu mají predikční hodnotu pro další výzkumy i pro realitu
*   Př. Test, který by predikoval uplatnění absolventů PdF v praxi a výsledky testu by korelovaly s reálným uplatněním absolventů
Vnitřní validita
*      Výzkumný nástroj umožňuje jednoznačnou interpretaci výsledků
*      Co negativně ovlivňuje vnitřní validitu?
*    Specifické události mezi měřeními
--   Výměna učitele, změna vzdělávacího programu
*    Plynutí času
--   K pozitivnímu zlepšení výuky může dojít pouhým plynutím času
*    Předchozí zkušennosti zkoumaných osob s podobným výzkumem
*    Nenáhodný výběr vzorku
*    Atd.
Reliabilita
= míra přesnosti a spolehlivosti výzkumného nástroje
*   Sluneční hodiny mají nižší reliabilitu než mechanické, jejich přesnost kolísá v závislosti na ročním období
*   Elektronické hodiny mají vyšší reliabilitu  než mechanické (opotřebování atd.)
*  Dobré výzkumné výsledky nelze získat s nereliabilními výzkumnými nástroji
Způsoby stanovení reliability
*    Opakování měření
*    Reliabilita je tím vyšší, čím menší jsou odchylky mezi opakovanými měřeními
*    Př. Test -- zda do výsledků nevstoupilo nic jiného, co by žákovy výsledky ovlivnilo
*    Ekvivalentní formy výzkumného nástroje u téže skupiny osob
*    Zjistit vnitřní konzistenci nástroje
*    půlení -- zjistit shodu ve výsledcích obou polovin
*    Shoda mezi posuzovateli
*    Oba použijí tentýž nástroj, pokud jsou jejich výsledky shodné, reliabilita je pravděpodobně dostatečná
Žádné komentáře:
Okomentovat