Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Fyziologie člověka - otázky a odpovědi

Dýchání:
1. Jaký je hlavní orgán dýchací soustavy a jaká je jeho funkce? Plíce.Fce- dýchání a vedlejší funkce je metabolická (př. z krevního řečiště odstraňují látky jako např.serotonin).

2. Vysvětlete pojem vnitřní a vnější dýchání. Vnitřní/zevní-oxidace živin,výměna dýchacích plynů mezi org. a zevním prostředím.Vnější-

3. Co jsou to alveoly? Plicní sklípky povrch cca 100m2

4. Co je to exspirace, dechový objem, minutová ventilace? Exp.-výdech, DO-Vt- je objem jednoho vdechu nebo výdechu při normálním dýchání. Hodnotíme pravidelnost dechové křivky, která je z fyziologického hlediska ovlivněna typem dýchání a polohou těla. U zdravého jedince se VT pohybuje okolo 15 – 18% VC. MV-

5. Co je to a k čemu slouží spirometr a spirograf? Spirometr měří kapacitu plic.

6. Co je to mrtvý dýchací prostor a jaká je jeho funkce? Výměna plynů v dýchacím ústrojí probíhá pouze v alveolech. Do nich pronikne jen část dechového objemu (VT), tzv. alveorální ventilace (VA). Zbytek zůstane v dutinách, dýchacích cestách, které se účastní výměny plynů a představují tedy tzv.mrtvý dýchací prostor (VM).
- je nezbytný pro přívod vdechovaného vzduchu do alveolů
- slouží čištění, zvlhčování a předehřívání vdechovaného vzduchu
- tvoří část hlasového aparátu

7. Vysvětlete pojmy: Hyperpnoe, hypopnoe – označení pro různou hloubku dýchání, Tachypnoe, bradypnoe, apnoe – označení pro různou frekvenci dýchání, Dyspnoe – subjektivní pocit „krátkého dechu“, Ortopnoe – těžká dyspnoe, když postižený je nucen zaujmout vzpřímenou polohu hrudníku, Hypoventilace a hyperventilace - situace, při nichž je vydýchávání O2 menší, resp. větší než jeho produkce.

1. Minutová (klidová) ventilace činí 7,5 l/min
2. Minutové (klidové) ventilaci odpovídá dechová frekvence 15 dechů/min
3. Minutové (klidové) ventilaci odpovídá dechový objem 0,5 l/min
4. Co je to ventilace? výměna vzduchu mezi alveoly a zevním prostředím
5. Co je to inspirace? nádech
6. Co je mezi plicnicí a pohrudnicí? tenká vrstva tekutiny
7. Umělé dýchání dáváme v případě, když je spontánní dýchání nedostatečné nebo dokonce ustane
8. Co je to anoxie? poškození mozku způsobené nedostatkem O2
9. Dechový objem nad 800 ml se nazývá hluboké dýchání
10. Dechový objem do 350 ml se nazývá mělké dýchání
11. Inspirační rezervní objem je: množství vzduchu, které maximálně nadechneme po normálním vdechu
12. Expirační rezervní objem je: množství vzduchu, které je po normálním výdechu ještě maximálně vydechnuto
13. Celková kapacita plic je asi 6l
14. Z jakých částí se skládá tzv.mrtvý dýchací prostor? ústní dutina, nosní dutina, hrtan, průdušnice a její větve
15. Co je to surfaktant? fosfolipidový film pokrývající vnitřní povrch alveolů


Chemoreceptory:
1. Co jsou to chemoreceptory? smyslové buňky, které reagují na přítomnost chemických látek v prostředí. Jsou hlavními složkami čidel pro čich a chuť.

2. Jmenujte 4 základní skupiny chuťových vjemů. Sladkost, kyselost, slanost, hořkost

3. Vysvětlete pojem čichová adaptace. snížená citlivost vůči podnětu při jeho delším působení. Jsme-li vystaveni po delší dobu i velmi nepříjemnému pachu, jeho vnímání se postupně snižuje, až se nakonec zastaví. Přitom nastává adaptace právě pouze na pach, kterému jsme vystaveni, práh pro ostatní pachy je nezměněn. Některé látky mohou zabránit čichovému vnímání jiných látek. Čich má svá centra ve fylogeneticky starých částech koncového mozku.

1. Chuť má význam i pro řízení trávícího ústrojí, je to pravda? ano
2. Nejvíce chuťových pohárků je na jazyku: na špičce a při okrajích
3. Čichové receptory jsou uloženy v(e): sliznici v horní části nosní dutiny /čichový epitel/
4. Čich je u člověka na rozdíl od chuti mnohem citlivější
5. Je možné, aby čich ovlivnil naše chuťové vnímání ano


Nervový systém:
1. Vysvětlete pojmy:neurony – strukturální a funkční jednotka, dendrity- jsou většinou krátké, bohatě větvené, rozšířené do dendritických trnů,neurity-Axony- dlouhý výběžek obsahující ribozomy, malé množství mitochondrií a neurotubuly,
transport látek axonem je různě rychlý a závisí na druhu transportované látky
: anterográdní transport – obvyklý transport látek – z buněčného těla,
: retrográdní transport – méně častý – do buněčného těla (šíření virů a toxinů),synapse-kontaktní plocha(cca 300 miliard).

2. Co je to vzruch a co ho vybavuje? představuje speciální formu podráždění, která se šíří po nervovém vláknu podle zákona „vše nebo nic“, a to bez dekrementu.
vzniká při působení podnětu na vzrušivou tkáň (receptor, nervová buňka, nervové vlákno).

3. Vysvětlete pojmy, jaké druhy extero- a interno- receptorů znáte? exteroreceptory – přijímají podněty ze zevního prostředí organizmu, interoreceptory – přijímají podněty z vnitřního prostředí organizmu,
Rozdělení exteroreceptorů:
telereceptory (dálkové) – zrak, vestibulární aparát, sluch, mechanoreceptory – působí na ně přímý kontakt s podnětem (kožní sometostatické receptory), chemoreceptory – čich a chuť.
Mezi interoreceptory patří:
chemoreceptory, osmoreceptory, baroreceptory, proprioreceptory

4. Vyjmenujte jednotlivé oddíly CNS a jejich funkce.
páteřní míchu (medulla spinalis), prodlouženou míchu (medulla oblongata), V. most (pons Varoli), střední mozek (mesencephalon), mozeček (cerebellum), mezimozek (diencephalon):thalamus a hypothalamus, bazální ganglia, limbický systém, mozkovou kůru (neopallium).

5. Vyjmenujte analyzátory mozkové kůry. Somatomotorický či somatosenzitivní, zrakový, sluchový, vestibulární, čichový, chuťový, motorický,

1. Neuron je strukturálně rozdělen na: dendrity a neurity
2. Co je to synapse? spojení mezi neurony
3. Funkcí synapse je: předávání informací na další neurony
4. Obsahuje tělo neuronu jádro? ano
5. Co jsou to dendrity? krátké výběžky neuronu
6. Co je to neurit? dlouhý výběžek neuronu
7. Působením podnětu na vzrušivou tkáň vzniká: vzruch
8. Co je to „prahová intenzita podnětu“? nejmenší intenzita podnětu, která vyvolá reakci
9. Rozlišujeme 2 projevy vzruchu, které? elektrické a chemické
10. Nervový systém je: iniciátorem i regulátorem svalové činnosti
11. Každý podnět musí mít „minimální délku trvání“. Znamená to, že:


Uropoetický systém:
1. Popište ledviny, jejich složení a funkce. Párový orgán, menší než mužská pěst, Struktura ledvin: Makroskopicky je ledvina členěna na kůru a dřeň.
V kůře jsou uloženy glomeruly a proximální a distální tubulus.
Do dřeně se zanořuje Henleova klička a prochází jí i sběrací kanálek, který odvádí vytvořenou moč do ledvinové pánvičky.
za den dokáží přefiltrovat 1 700 litrů krve a vyloučit kolem 1,5 litru koncentrované tekutiny s odpadními látkami, pro život nezbytný orgán, jedna ledvina však na všechny funkce stačí. Fce: vylučovací, endokrinní, řízení objemu krve a krevního tlaku, udržování acidobazické rovnováhy, produkují hormony renin a erytropoetin a aktivují vitamín D,

2. Co je to nefron? funkční jednotka ledviny,2mil. a každý z nich je sám o sobě schopen vytvářet moč.

3.Vysvětlete pojmy: Diuréza = množství moči vytvořené za 24 hodin, činí 1,5 – 2 l,Oligurie = snížení množství moči, Anurie = zástava tvorby moči, Polyurie = množství vytvořené moči větší než 2 litry za den, Mikce = močení, proces vyprazdňování močového měchýře

1. Při fyzické zátěži dochází k: menšímu prokrvení ledvin
2. V klidu protéká ledvinami asi: 1 – 1,5 l krve
3. Při práci protéká ledvinami asi: 0,5-0,75l krve
4. Arteriovenózní diference O2 ledvinné krve činí v klidu: 1 – 2 ml/100 ml krve
5. Při fyzické práci dochází k: výrazným změnám ve funkci ledvin
6. Při fyzické práci dochází ke vzniku odpadových látek množství vzniklých odpadových látek se neliší
7. Glomerulární filtrace zůstává při zátěži zachována: poměrně dlouhou dobu
8. Při fyzické práci je diuréza: snížena
9. Co je to proteinurie? přítomnost bílkovin v moči
10. Při závažných onemocněních ledvin je fyzický trénink: kontraindikován


Termoregulace:
1. Co rozumíte pod pojmem termoregulace? schopnost organizmu udržovat stálou optimální tělesnou teplotu.
Na teplotě závisí všechny biochemické pochody v organizmu. Metabolické procesy se zrychlují nebo zpomalují podle toho, jestli se teplota zvyšuje, nebo snižuje.

2. Kde a kdy dochází v lidském organizmu ke vzniku tepla? Tvorba tepla probíhá hlavně v jádře těla, a to především v játrech a ve svalech.
Většinou se teplo tvoří jako vedlejší produkt při metabolických dějích, může se však tvořit i cíleně: svalovou činností nebo zvýšením metabolizmu účinkem metabolických hormonů.

3. Jakým způsobem probíhá výdej tepla? Sáláním, vedením, prouděním, odpařováním,

4.Vysvětlete pojmy vazodilatace cév v kůži zvýší 8x přestup tepla z jádra do slupky, a tak zvětší výdej tepla vazokonstrikce cév sníží výdej tepla z jádra do kůže, a tím také ztráty tepla kůží.piloerekce-husí kůže, význam spíše u zvířat, kdy se mezi chlupy vytvoří vrstva vzduchu, která působí jako izolace.

5. Popište stavy při nichž dochází ke změně tělesné teploty. Tělesná teplota je udržována tvorbou a výdejem tepla. Jestliže je tvorba tepla vyšší než tepelné ztráty, teplota organizmu se zvyšuje a naopak.

1. Teplota není na všech místech lidského těla stejná. V podpaží je: 36,5 0C
2. Jaké nároky klade sportovní činnost na termoregulační systém? zvýšené
3. Na výdeji tepla se podílí kožní soustava, trávicí a dýchací systém
4. Teplota není na všech místech lidského těla stejná. Na ploskách nohou je:
5. Teplota nad 410C:
6. Výdej tepla se děje několika fyzikálními mechanizmy. Vyzařováním (radiací) se odvede asi:
7. Projevy podchlazení jsou: třes, zrychlení tep. frekvence, vazokonstrikce
8. Jaké množství potu je vyloučeno z lidského těla v klidu:


Sluch:
1. Co je to zvuk? Zvuková vlna se projevuje podélným kolísáním tlaku vzduchu, které může být vnímáno uchem.

2. Co určuje výšku tónu a sílu zvuku (hlasitost)? Výška tónu je určována frekvencí vibrací zvukového zdroje, tj. počtem zvukových vln za sekundu. Velikostí amplitudy je určena síla zvuku – hlasitost.

3. Vyjmenujte jednotlivé části lidského ucha. Ušní boltec, zevní zvukovod, bubínek, dutina středního ucha, středoušní kůstky(kladívko,zřmínek,kovadlinka), vnitřní ucho-hlemýžď

4. Co jsou to cilie? Vlásky vláskových buněk, které jsou v těsném kontaktu s krycí membránou,vyvolávají podráždění receptorových buněk

5. V jakém frekvenčním rozsahu je lidské ucho schopno vnímat zvukové vlny? 20 – 20 000 Hz. Nejcitlivější je pro tóny v oblasti okolo 1 000 – 3 000 Hz – mluvené slovo.

1. Čím rychlejší je vibrace zvukových vln, tím je výška tónu: vyšší
2. Co určuje výšku tónu? počet zvukových vln za sekundu
3. Je možno šířit zvuk ve vakuu? Ne
4. Vysoké tóny mají: vysokou frekvenci zvukových vln
5. Lidské ucho je schopno rozlišit až 400 000 tónů
6. Zevní zvukovod je dlouhý: 2 – 3 cm
7. Sluchové kůstky jsou součástí: střední ucho
8. Vlastními receptory zvukových vln je nebo jsou: vláskové buňky
9. Vláskové buňky jsou: velmi citlivé
10. Vnější ucho tvoří: boltec a vnější zvukovod
11. Vnitřní ucho tvoří: hlemýžď
12. Střední ucho tvoří: kladívko, třmínek a kovadlinka
13. Co je to endolymfa: ušní tekutina
14. Jakou strukturu má blanitý hlemýžď? vazivo
15. Zevní zvukovod je zakončen: bubínek


Kůže:
1. Jaké znáte vrstvy lidské kůže? pokožka, škára, podkožní vazivo

2. Vyjmenujte základní funkce kůže. ochranná, vylučovací, termoregulační, částečně dýchací, uplatňuje se i ve smyslovém vnímání

3. Jaké znáte poruchy či případná onemocnění kůže? akné, ekzém

1. Ochrannou funkci kůže řadíme mezi funkci: základní
2. Kolik vrstev kůže rozlišujeme? 3
3. Která z kožních vrstev je bohatě prostoupena cévami a nervy? škára
4. Která z kožních vrstev obsahuje potní žlázy? škára
9. Která z kožních vrstev obsahuje pigmentové buňky, které způsobují zabarvení kůže? pokožka
10. Potní žlázy se nejvíce vyskytují na dlaních a chodidlech,čele a podpaží
11. Ve které vrstvě se nejvíce ukládá tuk? podkožní vazivo
12. Dospělí člověk vyloučí potními žlázami za normální teploty během 24 hodin: 100 ml potu


Pohybový aparát:
1. Rozdělení svalů.
2. Jaká znáte svalová vlákna a svalové pohyby?
3. Co je to reakce a adaptace?
4. Vysvětlete pojmy tělesná výkonnost a tělesná zdatnost.
5. Co jsou to myofibrily?
6. Co je to sarkomera?
7. Vysvětlete pojem svalový stah izometrický a svalový stah izotonický.


Srdce a krevní oběh:
1. Z jakých částí se skládá srdce a co je jeho úkolem?
2. Popište funkci jednotlivých srdečních chlopní a jejich případné poruchy.
3. Co je úkolem oběhové soustavy?
4. Co je to homeostáza?
5. Popište základní fyziologické vlastnosti srdeční svaloviny.
6. Popište velký a malý krevní oběh.
7. Co je to elektrokardiogram a k čemu slouží?
8. Vyjmenujte rizikové faktory ICHS.
9. Vysvětlete pojem krevní tlak, čím se měří, o čem vypovídá, jaké rozeznáváme druhy.


Zrak:
1. Vyjmenujte jednotlivé části lidského oka a popište jejich funkci.
2. Co způsobuje barevné vidění?
3. Vysvětlete pojem akomodace oka.
4. Co způsobuje tzv. šedý zákal či zelený zákal?
5. Co způsobuje krátkozrakost či dalekozrakost?


Opěrná soustava:
1. Z jakých částí se skládá lidská kostra?
2. Vyjmenujte 3 základní složky lidské kosti.
3. Co je to dialýza a epifýza?
4. Jaká rozeznáváme spojení lidských kostí?
5. Z jakých částí se skládá obratel?
6. Z jakých částí se skládá osová kostra?
7. Co je to lordóza a kyfóza?
8. Popište kostru horních a dolních končetin.
9. Popište kostru lebky.


Krev:
1. Co je to krev a jaké jsou její základní funkce? Krev je tekutá tkáň složená z krevních elementů a plazmy.FCE: transportní, obranná, imunní, homeostatická

2. Kolik krve obsahuje běžný lidský organizmus? 4,5 - 6 l

3. Z jakých krevních elementů a látek se krev skládá? Plazma /45%/, kationy, aniony, plyny, org. látky- bílkoviny, sacharidy, lipidy, látky tvořící se při metabolizmu bílkovin, vitaminy a hormony

4. V čem spočívá základní fce červených krvinek, bílých krvinek a krevních destiček? Čk.-erytrocyty- přenosu kyslíku a oxidu uhličitého a udržení acidobazické rovnováhy v krvi. Životnost 110-120 dní. Bk.- leukocyty- obrana organizmu/granulocyty,lymfocyty,monocyty/ Životnost-několik hodn až 300 dní. Kd.- trombocyty- srážení krve, jsou důležité pro zdravý růst cévního endotelu a mají svou důležitou roli i při zánětlivých reakcích.

5. Kdo je objevitelem krevních skupin? Jan Jánský, Karl Landsteiner /20st./

1. Co jsou to krevní elementy? Krevní destičky, červené a bílé krvinky
2. Lidské tělo obsahuje 4,5 – 6 l
3. Co je to hematokrit? Podíl erytrocytů v plazmě
4. Krevní plazma je tvořena z: 90% H2O
5. Bílkoviny řadíme mezi látky: organické l.
6. Anorganické látky tvoří v lidském těle:
7. Jakou mají funkci albuminy? Udržují osmotický tlak krve /40-48 g/l/
8. Plazmatické proteiny tvoří:
9. Co je to fibrinogen?
10. Co jsou to trombocyty? krevní destičky
11. Hemoglobin slouží k : přenosu krevních plynů
12. Co je to sedimentace? rychlost usazování erytrocytů nesrážlivé krve v sedimentační kapiláře
13. Co rozumíme pod pojmem ERYTROPOÉZA? tvorba červených krvinek
14. Délka života leukocytů je: několik hodin až 300 dní
15. Co jsou to intravazální tekutiny?
16. Co je to hemokoagulace?
17. Co je to hemostáza? Udržení dynamické stálosti vnitřního prostředí
18. Hlavní funkce leukocytů je: účastní se obrany organizmu

Žádné komentáře:

Okomentovat