O to vypuklejšie vystupuje tento problém vtedy, ak sa vypracovali nevhodné stereotypy, čo sa dosť stáva najmä vtedy, keď mladí športovci začnú trénovať bez dozoru trénera. V tomto prípade sa často musí postupovať tak, že sa najprv „rozbije“ starý stereotyp a až potom sa začne vypracúvať nový, správny stereotyp. Rozbitie nevhodného stereotypu sa môže uskutočniť práve schválnym nedodržaním podmienok vypracúvania DS. Ako príklad môžeme uviesť niektorých hráčov v stolnom tenise, kde do výkonnostného a vrcholového športu prichádzajú bývalí samoukovia, s dobrou technikou, ale s takým držaním rakety, ktoré neumožňujú dokonale sa naučiť nové progresívne prvky.
10) Dôležitou súčasťou analyzátorov je mozgová kôra. Jej význam pri pocite, alebo vneme môžeme demonštrovať na základe zmyslových zážitkov a skúseností.
• zmyslová skúsenosť /pom. a sln./,
• fantómové bolesti/amput. končatín/,
• schopnosť vnímať priestor aj bez binokulárneho videnia.
Takýto spôsob pociťovania je zároveň príkladom potreby komplexného pociťovania. KP existuje aj v športe, keď mozgová kôra integruje elementárne pocity viacerých analyzátorov do komplexného vnemu špecifickými pocitmi - pocit pádu (zoskok padákom), pocit snehu (lyžiari), pocit súpera (slepí judisti).
Zapojené sú viaceré analyzátory a výslednicou je pocit, ktorý nie je špecifický ani pre jeden analyzátor (napr. pocit snehu vzniká súhrou zrakového, sluchového, statokinetického, tepelného a chladového receptora).
Žádné komentáře:
Okomentovat