Namísto pevného učebního plánu nastupuje třídou vytvořen společný
pracovní plán, na jehož sestavení se podílejí všichni. Žáci tak z velké
části určují to, čím se budou zabývat. Většinou jde o týdenní plány,
sestavované v pondělí ráno a vyhodnocovány v pátek na konci vyučování.
Ty jsou doplněny individuálními pracovními plány jednotlivých žáků.
Učitel žáky usměrňuje, radí jim při sestavování plánu, stará se o
zachování určitých vazeb, o vyváženost plánů.
Frontální vyučování
je tak nahrazeno skupinovou individuální prací. Neexistují tradiční
vyučovací hodiny, ale rozvrh existuje. Jde o rozvrh společných záměrů,
co bude provedeno společně, co individuálně. Jako u většiny
alternativních škol i zde je odstraněn systém známkového hodnocení, ale
kontrola výkonů zůstává, v rámci společné aktivity se na ní podílí
stejně učitel i žák.
Převážnou část života ve škole
organizují samotní žáci prostřednictvím školní a třídní samosprávy.
Institutem samosprávy je třídní řada, kde žáci mohou vyjádřit svůj
názor, o učivu, o různých otázkách ze života třídy. V diskusi hledají
vhodné řešení, učí se porovnávat, konfrontovat, hodnotit, dohodnout,
přijmout opatření. Řešení se přijímají hlasováním. S třídní řadou
souvisí i nástěnné noviny, které žáci vytvářejí vlastnoručně.
Žádné komentáře:
Okomentovat