Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Život Célestina Freineta

Célestin Freinet se narodil v roce 1896 ve vesnici Gars na úpatí Alp v jižní Francii. Dětství prožil mezi rolníky na polích, v chudé oblasti. Věděl všechno o péči o ovce a jeho žena o něm napsala, že péče o ovce byla vlastně základním motivem pro jeho pedagogickou činnost.
Po ukončení základního vzdělání odchází do Nice, kde studoval učitelství pro první stupeň vzdělání. Pak však v roce 1914 začíná první světová válka a Freinet je povolán do služby, avšak už v roce 1915 je vážně zraněn v boji. Z válečného zranění se do konce svého života nezotavil a celý život měl problémy s dechem. To, jak on sám říkal, ovlivnilo jeho přístup ke vzdělávání studentů.
Místo obvyklého pedagogova mluvení a psaní křídou na tabuli, museli být žáci daleko aktivnější a vyvíjet svoji vlastní činnost.
Jeho pedagogická kariéra začíná v roce 1920, kdy nastupuje jako asistent ředitele ve městě Bar-sur-Loup, nedaleko svého rodného města. V rámci práce pro školu se účastní konference  Education Novell,    kde se seznamuje s prací nejvýznamnějších pedagogů té doby, jako byli Ferrière, Claparède, Bovet nebo Cousinet. Tou dobou také studuje klasickou teorii pedagogiky, kterou se ovšem také snaží rozšiřovat a je jedním ze zakladatelů a představitelů hnutí nové výchovy.
Později se Freinet stává členem komunistické strany a s delegací navštíví SSSR, kde se dokonce setká s Leninovou manželkou (tehdejší ministryní školství). Tyto odborářské a politické aktivity silně ovlivnily jeho přístup ke vzdělávání.
Freineovy poznatky začínají být přijímány v mnoha zemích jako Španělsko, Německo, Itálie a samozřejmě i doma ve Francii.  Nicméně se v té době začínají rozvíjet radikální pravicová hnutí, která mu, jako komunistickému aktivistovi, staví do cesty velké množství překážek. Freinet se proto vrací do Bar-sur-Loupu, kde se věnuje budování Secular Education Co-operative movement, ze kterého se stává skutečný průmysl na tvorbu pedagogických děl a výukových materiálů. Zde se také zrodila myšlenka volné experimentální školy, kterou později Freinet později zakládá za podpory levicových politiků a svého hnutí ve městě Vence.
Později v době druhé světové války byl Freinet pro svoji potencionální nebezpečnost jako levicový aktivista uvězněn v koncentračním táboře, ze kterého byl  propuštěn a mohl se  vrátit se ke svojí činnosti ve Vence.
V roce 1950 byl Freinet vyloučen z komunistické strany, protože prohlédl její nebezpečnost a zneužívání a s její politikou nadále nesouhlasil.
Freinet zemřel  ve Vence v roce 1966. Jeho myšlenky však byly dále prohlubovány prostřednictvím jeho hnutí a jeho odkaz shrnula jeho žena ve svých pamětech. Freinet je velmi významnou osobností v pedagogickém oboru a mnohé jeho myšlenky mají dosah až do dnešních dnů. Pedagogika pro něj byla podle jeho slov „techniques de vie“, způsob jak žít a také službou svobodě a humanitě.

Žádné komentáře:

Okomentovat