Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Starobný dôchodok

- od 1. 1. 2004 sa systém dôchodkov zmenil a pre vznik nároku na starobný dôchodok sa vyžaduje splnenie dvoch základných podmienok:
a) najmenej 10 rokov účasť na dôchodkom poistení,
b) dovŕšenie dôchodkového veku.

Všeobecný vymeriavací základ je 12- násobok priemernej mzdy zistenej Štatistickým úradom v príslušnom období.
V priebehu rozhodujúceho obdobie si porovnám môj príjem, čiže úhrn mojich vymeriavacích základov s úhrnom miezd. Napr. 20 rokov som poistený – každý rok moja mzda a teda môj VZ bol presne taký aká bola priemerná mzda zistená ŠÚ v rozhodujúcom období. Každý mesiac to bolo 1, 1, 1,... a priemer z 20 jednotiek je jedn. Napr. Moja mzda bola 2-krát taká vysoká aká bola priemerná mzda. 20 dvojok – priemer je 2. Ale nie je to také jednoduché. Pokiaľ ide o priemerný OMB. Ak toto číslo napr. 2, ak je od 1, 25 do 3, tak ten rozdiel, ktorý je (nám je od 1, 25 do 2 je 0, 75), z tohto rozdielu sa berie podľa ustanovení zákona 68% v roku 2007. V roku 2015 by to vyšlo 2, tak zoberiem 2. Ale dnes nie. Z rozdielu – 0, 75 – 68% je približne 0, 50 – 1, 25 plus 0, 5 je 1, 75. V roku 2015 to bude dvojka. Ak vyšla nižšia hodnota ako jeden. Tak od jeden sa pripočíta určité percentu. Toto je ten POMB.

Žádné komentáře:

Okomentovat