Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

E-learning, Kooperativní vyučování, učení, škola

14. E-learning
E-learning představuje jednu z nových a perspektivních možností ve vzdělávání. Je to nástroj pro tvorbu, aktualizaci, distribuci a vyhodnocení vzdělávání prostřednictvímsíťových technologií a počítače s příslušným programovým a technickým vybavením. Je výhodný pro snazší vzdělávání velkého počtu studentů různě geograficky rozmístěných, poskytuje možnost zaměřit školení na určitý typ zájemců a především efektivně využívat informační technologie ve vzdělávání.
Podoba kurzu je závislá na řadě kritérií, které je možno respektovat -vzdělání studentů, pokročilost v práci s počítačem, vztah ke studijnímu prostředí, typ vyučovací látky. Tato forma distančního elektronického vzdělávání se šíří prostřednictvím výukových programů na CD, počítačových sítích nebo kombinací obojího. Pro hodnocení je důležitá zpětná vazba, která je v kurzech zajištěna za pomoci testovacích otázek, voleb z několika možností nebo návrhů řešení a dorozumívání mezi lektorem a studenty nebo studenty navzájem se děje v elektronické diskusi. Lektor má přesnou informaci o tom, jak si který student vedl ve kterém kurzu, kolik získal bodů a kolik času věnovat jednotlivým oblastem výuky. Odpadají časové ztráty s cestováním a především se získáváním studijních materiálů. Pro lektora to má také výhodu -nemusí tutéž látku mnohokrát opakovat, ale získaný čas může využít k přípravě nové látky nebo aktualizaci již vytvořených programů.
E-learning odpovídá na požadavek celoživotního vzdělávání. Může být efektivní, samostatné a soustavné jako součást každodenního života studentů nebo zaměstnanců. Distanční formu je možné modifikovat -spojit s prezenčními kurzy. Jako jedna z možností se nabízí např. zpřístupnit studijní materiály, které pak budou předmětem prezenčního školení.

15. Kooperativní vyučování, učení, škola
Kooperativní vyučování využívá několik skutečností. Především přirozené tendence člověka spolupracovat a jeho přirozeného zájmu zjišťovat a zkoumat. Základem pro kooperaci ve škole není pouhé rozdělení třídy do malých skupin, ale především uspořádání sociálních vztahů mezi dětmi. Základní organizační forma je skupinová, to ale neznamená, že skupinové vyučování znamená kooperativní vyučování. Každý člen skupiny je s ostatními vázán společným cílem a důležité je, aby ho dosáhli všichni, i ti "slabší" (pomalejší, méně motivovaní nebo s nižší podporou rodinného prostředí). Spolupráce ve skupině má určitý výsledek a ten je důležitý jak pro celou skupinu tak pro jednotlivce. Za efekt společné práce jsou odpovědni všichni a tak jsou také hodnoceni. Je nutné využívat různých pohledů na řešení úkolu, ochoty žáků je řešit a být za tato řešení odpovědný.

Žádné komentáře:

Okomentovat