Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

ITV =integrovaná tématická výuka, Celostátní vzdělávací projekt "Dokážu to?"

11. ITV =integrovaná tématická výuka
Američanka Susan Kovaliková, autorka systému, vytvořila svůj vzdělávací model na základě zkušeností z práce s nadanými dětmi, které se ve škole často nudily. Jejím cílem byla změna školy v takové prostředí, kde by talentované děti dostaly adekvátní příležitost, další podněty přímé zkušenosti. Při té příležitosti si uvědomila, že i ostatní děti, které nebyly vybrány jako nadané, touží po zajímavé škole, která by nabízela zajímavé učení a kam by chodily rády. Chtěla vytvořit školu, kde by dostaly svoji šanci všechny děti. ITV je založena na výzkumech mozku a jejich aplikaci do školní práce.
Model ITV vychází z výzkumu mozku, které jsou vodítkem při sestavování programů pro výchovua vzdělávání za současného respektování individuálních zvláštností dětí. Výsledkem je kurikulum "šité na míru" třídě. Musí vznikat na základě znalostí a porozumění, které může mít jen učitel, který žáky zná.
Jako podmínky účinného učení byly stanoveny:
-nepřítomnost ohrožení, smysluplný obsah učení, možnost výběru, přiměřený čas, prostředí, spolupráce, okamžitá zpětná vazba, dokonalé zvládnutí osvojované látky.
Výuka probíhá ve věkově smíšených skupinách. Pracuje se podle celoročního sjednocujícího tématu, které je směrodatné pro volbu výukových postupů. Celoroční téma musí mít obsah, který souvisí s okolním světem. Učivo se integruje k různým tématickým celkům. Jedno celoroční téma se člení na podtémata a tématické části. Tématický celek má název, který motivuje k činnosti, a obsahuje základní učivo, které mají zvládnou všechny děti (pojmy, dovednosti, vědomosti, postoje, hodnoty) vyjádřené jako vzorové schéma. Vědomosti, dovednosti i postoje se děti učí používat v aplikačních úkolech, které jim umožní ověřit si užitečnost toho, co se učí.
Pravidla soužití:
-důvěra, pravdivost, aktivní naslouchání, neshazování, osobní maximum.

12. Celostátní vzdělávací projekt "Dokážu to?"
Pedagogický projekt je určen jednotlivým pedagogům i celým školám. Slouží pedagogům k tomu, aby dokázali své žáky lépe poznat a učit tak, aby to bylo pro děti zajímavé a motivující. Nabídku programu tvoří systém kurzů, zaměřených na zavedení osobností a sociální výchovy do školy, na podporu vztahu rodiny a školy, na vedení školy a na spolupráci pedagogického sboru a okolní komunity. Projekt hledá nové cesty a nové nápady pro změnu školy a může pomoci k vytvoření vzdělávacího programu školy.
Projekt probíhá pod záštitou MŠMT ČR, je realizován z grantů finančních zdrojů mimo státní rozpočet. Odbornou garanci za kurzy osobnostní a sociální výchovy projektu převzala psycholožka doc. Soňa Hermochová, hlavním organizátorem a garantem je občanské sdružení ASIS z Kladna.
Celostátní vzdělávací projekt Dokážu to je charakterizován třemi principy: sebeúcta, odpovědnost, samostatnost. Nabízí témata pro osobnostní, sociální a morální rozvoj, aplikační témata ve formě vzdělávacích kurzů v řadě oblastí výchovy a vzdělávaní, z nichž převážná většina je určena pro učitele.

Žádné komentáře:

Okomentovat