MOTIVACE, UČEBNÍ VÝKONNOSTI ŽÁKA
Vzniká z potřeb jedince a je důležitou základní podmínkou úspěšnosti jedince.
Motivace umožňuje seberealizaci dítěte. V procesu učení je nezastupitelná.
Přístupy k motivaci
1) Behaviorální – motivace je ovlivněná vnějším důsledky činů a tím, co si dítě uvnitř myslí.
2) Kognitivní – upozorňuje, že celou řadu základních potřeb máme společnou s ostatními živými tvory a nemůžeme je přehlížet.
3) Humanistický – zdůrazňuje potřeby specificky lidské a nesmíme je v žádném případě přehlížet.
Člověk touží i po vzrušení i změně, ale i po klidu a vnitřní rovnováze. Měl by mít vždy možnost výběru. Motivy bychom neměli narušovat.
Hornová
Rolové chování dítěte – má pocit, že mu všichni budou nápomocni. Pokud mu to není poskytnuto – uchyluje se k silnějšímu, (jen aby ho měli rádi)
Proti lidem – sama, působí přátelsky, ale nikomu nepomohou.
Vznik motivace
Vzniká jako rozpor – co dítě chce a co může. Dochází k tomu, že při silné motivaci použije všechny mobilizační zdroje, aby bylo úspěšné. Aby mohlo mít uspokojovány všechny potřeby (potřeby musí být hiearchizovány (Maslov)– nižší potřeby musí být uspokojovány, aby mohly být uspokojeny potřeby vyšší).
Žádné komentáře:
Okomentovat