Typy rozhovorů
a) Katechetický
Tázaný nemá možnost volby, založeno na paměti (pevná fakta)
b) Heuristický
Možnost řešení, hledání správného řešení. Samostatné uvažování.
c) Hermeneutický
Přesvědčíme se, zda se hledají souvislosti, vztahy. Oceňuje se kreativita, samostatnost.
3) Dotazník
Písemná forma výpovědi, daná varianta.
Zadat se dá kdykoliv a kdekoliv. Řada dotazníků lze administrativně zpracovat.
Nevýhodou je malá reliabilita. Výhodu je rychlost vyhodnocení (hlavně standartizované)
Konstrukce otázek
• Nesubjektivní otázky
• Formulovat otázky neutrálně, aby nebylo možné vydedukovat odpověď.
• Alternativy odpovědí by neměly tázaného odrazovat ani nabízet optimální variantu a ani jednoznačně kladné.
• Pokládat otázky srozumitelně
• Používat asociační otázky
• Zadávat kontrolní otázky
Typy otázek
• Uzavření
• Polouzavření
• Otevřené
• Parametrické – od jednoho pólu k druhému
• Neparametrické – kategorie, které je stejná ale má různé úrovně.
Anketa
Varianta dotazníku. Nemá pevně stanoven počet osob, kterých se budeme ptát, ani je nijak nespecifikujeme. Je anonymní, odpovědi jsou nezávazné, malá návratnost. Výrazně se snižuje využití k vědeckým účelům.
Žádné komentáře:
Okomentovat