Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Role EV při formování osobnosti

6, Role EV při formování osobnosti
-EV konkretizuje a prohlubuje cíle výchovy ve všech oblastech lidské kultury, navazuje na výchovné působení v oblasti mravní, estetické, pracovní, vědní i při rozvoji fyzické kultury
a)Ve vědní výchově:
-učitel zprostředkovává základní fakta t zákonitosti z přírodních, společenských a technických věd, informuje o aplikaci vědy v životě, rozvíjí znalosti o ekologických souvislostech a zákonitostech v přírodě k pochopení kauzality jevů, variability konkrétních projevů života i obecných principů existence vzájemných vztahů živých organismů a prostředí. Nesmí jít o izolované encyklopedické znalosti, o pouhé hromadění poznatků, proto musí učitel posuzovat vztah člověka a prostředí spolu se vznikajícími problémy ekologickými a tak vytvářet základní předpoklady pro vývoj vztahového myšlení, tj. myšlení v souvislostech.
b)Ve výchově mravní:
-pedagog formuje odpovědný vztah k přírodě a celému životnímu prostředí, pěstuje citlivé, přátelské a ohleduplné vztahy mezi lidmi, odpovědnost vůči budoucnosti. Žáci poznávají práva a povinnosti ve vztahu k prostředí.
c)V estetické výchově:
-učitel rozvíjí schopnost vnímat, prožívat a hodnotit krásy přírody a lidských výtvorů, zachovávat čistotu a pořádek, prosazovat vkusnost, účelnost, podílet se na tvořivém zlepšování prostředí. Ovlivňuje emocionální vztah člověka k přírodě a životnímu prostředí, pečuje o kulturu mezilidských vztahů a estetiku životních podmínek. Obohacuje poznání učením a estetickou stránkou reality. Estetická citlivost v oblasti přírodních krás by mohla napomoci paralyzovat jednostranně utilitaristický přístup člověka k přírodě, který se projevuje v neodpovědné exploataci a devastaci.
d) V pracovní a technické výchově:
-učitel vede ke správné péči o pracovní prostředí, k přísné racionalizaci veškeré pracovní činnosti, k úsilí o efektivnost, hospodárnost, tzn. neplýtvat materiálem, energií, surovinami, lidskou silou a kulturními hodnotami, k poznávání teoretických základů techniky, různých pracovních činností a uvědomování si vlivu lidských činností na životní prostředí. Vychovává k čistotě, pořádku, vztahu k práci a pracovitosti. Učitel rovněž poukazuje na sepětí technicko-technologického řešení s přírodním procesem, tak formuje ekologickou kulturu práce.
e) V tělesné výchově:
-učitel pěstuje lásku a odpovědnost ve vztahu k prostředí domova, rodného kraje, ovlivňuje postoje k prostředí, dbá na zdravotní a hygienické zřetele při formování dovedností a návyků soustavné péče o zdraví.

Žádné komentáře:

Okomentovat