Management školy a třídy. Organizace a řízení vzdělávacího systému v ČR. Evaluace výuky a práce školy.
Management školy
= teorie řízení školy – řeší otázky vnitřního řízení školy
Řízení školy
Škola jako organizace může být zřízena:
státem (ministerstva, krajský úřad, magistrát – především střední školy)
obcí (mateřské a základní školy)
jinou právnickou osobou (např. církví, nadacemi, společnostmi s. r. o.)
popř. fyzickou osobou
Většina škol má dnes právní subjektivitu, tj. vstupuje do právních vztahů vlastním jménem.
K hlavním oblastem řízení školy patří:
1. Plánování – proces stanovení cílů a určení cest k jejich dosažení
2. Organizování – vytvoření podmínek pro realizaci činností vedoucích ke splnění kroků stanovených plánem
3. Personální politika – výběr spolupracovníků, vytvoření systému dalšího vzdělávání, vytvoření účinného hodnotícího systému jako zdroje motivace zaměstnanců, odpovídající odměňování pracovníků, zajišťování potřeb pracovníků
4. Vedení lidí – cílem je vytvářet příznivou atmosféru na pracovišti, motivovat pedagogické i nepedagogické pracovníky k tomu, aby svou práci vykonávali nejen dobře, ale pokud možno i rád
K vedení lidí lze přistupovat v podstatě dvojím způsobem – autoritativním (autokratický styl), založeným spíše na přikazování, a demokratickým (participační styl), opírající se o vzájemnou spolupráci.
5. Kontrola a hodnocení – kontrola má především funkci poznávací, pozorovací, hodnotící a nápravnou
Vnější (státní) kontrola je prováděna především Českou školní inspekcí, vnitřní kontrola vedoucími pracovníky školy (u učitelů nejčastěji formou hospitace). Významnou součástí řízení se v posledních letech stává autoevaluace škol – „hodnocení dosažených cílů a obsahů vzdělávání samotnou školou za účelem zajištění kvality vzdělávacího programu školy“.
Žádné komentáře:
Okomentovat