Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Přehled učitelových funkcí v metodicko-technické oblasti

Přehled učitelových funkcí v metodicko-technické oblasti
1,Funkce plánovací – plánování výchovně vzdělávací práce, cíle hodin, výběr učební látky, volba metod, prostředků a forem, příprava na vyučování
2,Funkce motivační – zajištění pozornoti, získání zájmu, aktualizace, stimulace a inhibice, vedení k a aktivitě a samostatnosti
3,Funkce komunikativní – výklad, předvádění, demonstrace pomůcek, četba z učebnic a knih, vedení rozhovoru, diskuze
4,Funkce řídící – individuální zásahy do učení, individualizace úkolů, stanovení strategie a taktiky práce, pomoc při potížích, zajiš´tování fází učení
5,Funkce organizační – střídání doby práce a odpočinku, vedení písemností, instrukce pro práci, zajištění podmínek pro práci, zajištění pořádku, zajištění materiálu, příprava a obsluha pomůcek a zařízení, styk s rodiči
6,Funkce kontrolní – diagnostikování, průběžná kontrola pochopení učiva, kontrola indoviduálních a kolektivních ůkolů, prověrky, zkoušky, testy
7,Funkce vyhodnocovací – pochvala a kritika, odměna, stanovení známky, klasifikace, analýza chyb, výkonnstní diferenciace žáků
Nové funkce – organizátor vyučovacího procesu, manažer vyučovacího procesu, partner žáka a rádce, didaktický programátor, technolog vyučovacích prostředku, výzkumník v oboru didaktiky

Žák: je ústředním činitelem výuky, kterému přísluší učební aktivita, ponevadž jen vlastním úsilím si může osvojit pevně vědomosti a dovednosti¨
Funkce žáka:- recepční a reprodukční(zapamatování si učiva a reprodukce), dnešní doba – moderní didaktická technika vytváří pro žáka novou situaci, která mění podmínky učení, vytváří nový senzorický prostor propřijímání a zpracování informací, žákova učební komunikace se na jedné straně obohacuje, na druhé straně však i ochuzuje o sociální kontakty. Je však na učiteli, aby volil takovou strategii a taktiku výuky, aby se vzájemnou spoluprácí dosahovalo optimálních výsledků.

KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY lze vymezit jako zvláštní charakteristiku třídy, kerá vyjadřuje dlouhodobější emocionální naladění, zobecněné postoje a vztahy ve třídě, míru integrity, spolupráce a pohody ve třídě, kterou vnímají specifickým způsobem žáci i učitelé.
- v ped. smyslu je to jev, který bezprostředně ovlivňuje efektivnost výuky.

DETERMINANTY určující kvalitu klimatu ve třídě:
-věk žáků, typ školy, zvláštnost školní třídy, pohlaví žáků, zvláštnosti žáků, výchovní činitelé ve třídě, sociální zázemí žáků, množství a kvalita norem chování, pracovní motivace a snaha uspět, kvalita třídního aktivu – míra shody jako cílů s cíli školy, specifika učebních předmětů, třídní učitel a jeho způsob komunikace se třídou

Žádné komentáře:

Okomentovat