4. Konstrukce testu
n = vytvoření jednotlivých testových úloh a prvního návrhu testu
n testová úloha = otázka, úkol, problém obsažený v testu,
n na jejich kvalitě závisí kvalita celého testování
n autor by měl být dobrým odborníkem předmětu, ze kterého test připravuje,
l měl by se také umět vcítit do žáků
l být dobrým pedagogem a psychologem
n zvážit, jaký typ testových úloh použít
n každý má určité vlastnosti, výhody a nevýhody
n viz druhy testových úloh
5. Návrh prototypu testu
n je dobré návrh na několik dní odložit, pak se k němu kriticky vrátit
n z úloh, které obstály při našem i cizím hodnocení sestavit test
n konstruujeme-li rozlišující test, musíme úlohy seřadit podle vzrůstající obtížnosti
n přibližně určíme čas k vypracování testu žáky
l u jednodušších otevřených, úzkých úloh a jednodušších s výběrem odpovědi -- ca. 0,5 až 1,5
minuty na úlohu
n časový limit stanovujeme velmi volně, v běžných případech bez čas. omezení
6. Ověření kvality vytvořeného didaktického testu
n i když postupujeme a plánujeme pečlivě, nemůžeme si být nikdy jisti tím, jaké vlastnosti nakonec bude test mít
n => ověřit ho na vzorku žáků
n u nestandardizovaného -- pro naši potřebu stačí žáci, kt. učíme,
n stačí jen odhad vlastností testu
n X znát ty vlastnosti -- u standardiz. testů se s nimi setkáme
n pak odstranit nevhodné vlastnosti testu nebo je alespoň zmírnit
n získáme údaje o vlastnostech testových úloh i testu jako celku
7. Klasifikace výsledků testu
n Problém převodu bodového hodnocení na klasifikační stupnici
l intuitivně,
l na základě procenta správných odpovědí,
l na základě normálního rozložení
8. Diagnostický rozbor výsledků žáků
n všímat si chyb, hledat jejich příčiny
n výsledky třídy si zobrazit v histogramu četností
n sloupkový diagram
l dozvím se rozložení výsledků
n kolik žáků má 3, 2 atd.
Žádné komentáře:
Okomentovat