V rámci celkového ponímania finančnej kontroly ústredné postavenie zaujíma hospodárenie s finančnými prostriedkami verejných peňažných fondov. Vo vzťahu vertikálnych aj horizontálnych väzieb voči sebe stoja viaceré inštitúcie a organizácie, ktoré sú poverené kontrolou hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu a ďalších článkov rozpočtovej sústavy.
Podľa kritéria právnej hierarchie a súčasného zohľadnenia systému finančného práva rozoznávame 3 základné platformy organizácie a výkonu finančnej kontroly:
1. vrcholná,
2. štátna
3. miestna.
Prvotným prameňom na úseku finančnej kontroly je Ústava SR. V druhom oddieli tretej hlavy článok 60 a nasl. ustanovujú Najvyšší kontrolný úrad SR ako nezávislý orgán kontroly hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami, so štátnym majetkom, majetkovými právami štátu (podrobnejší výklad viď ďalej). Podľa čl. 86 ÚSR do pôsobnosti Národnej rady SR patrí aj kontrola dodržiavania ústavy, ústavných zákonov a zákonov, preverovanie plnenia štátneho rozpočtu a kontrola činnosti vlády.
Žádné komentáře:
Okomentovat