Ověření kvality vytvořeného didaktického testu
n  Vlastnosti dobré testové úlohy:
n  Obtížnost
n  Citlivost
n  Vlastnosti dobrého didaktického testu jako celku:
n  Validita
n  reliabilita
Obtížnost testové úlohy
n    posoudíme podle toho, kolik žáků dokáže položku správně vyřešit
n    hodnota obtížnosti Q udává procento žáků ve vzorku, kteří danou úlohu odpověděli nesprávně nebo
ji vynechali
Q = 100 (n[n]/n)
Q......... hodnota obtížnosti
n[n] ...... počet žáků, kteří odpověděli nesprávně nebo vůbec
n ....... celkový počet testovaných žáků
Obtížnost testové úlohy
n    index obtížnosti P je procento žáků ve skupině, kteří danou úlohu zodpověděli správně
P = 100 (n[s]/n)
P ...index obtížnosti
n[s] .. počet žáků, kteří odpověděli správně
n ... celkový počet žáků
Obtížnost testové úlohy
n    Q > 80
l    velmi obtížné úlohy (nemělo by jich být v testu mnoho, pokud se blíží hodnotě 100, jsou nevhodné,měli bychom je vyloučit)
n    Q< 20
l    velmi snadné (extrémně snadné úlohy, blížící se 0, je vhodné dát z psychologických důvodů jako úvodní úlohu testu -- přispěje k uklidnění žáků)
n    nejvhodnější jsou úlohy s hodnotou obtížnosti kolem Q = 50
l    platí pro rozlišující testy
Citlivost testové úlohy
n    rozlišovací hodnota, rozlišovací schopnost úloh
n    vysokou citlivost má úloha
l   kterou řeší s úspěchem žáci, kteří mají celkově lepší vědomosti,
l   zatímco žáci s celkově horšími vědomostmi dosahují špatných výsledků
Citlivost testové úlohy
Zjišťuje se pomocí koeficientu citlivosti
n    je jich vícero
n    nabývá hodnoty od 1 do --1
n    čím vyšší hodnotu má, tím lépe úloha rozlišuje mezi žáky s lepšími vědomostmi a horšími
 
Žádné komentáře:
Okomentovat