standardizace testu
l Objektivita
l Validita
l Reliabilita
l Citlivost
l Ekonomická náročnost
Objektivita testu
n zamezit zkreslení výsledku
n podmínky objektivity:
l odpověď je jediná
l jednoznačné vyhodnocení
l výkon je posuzován podle normativního systému
Validita testu
n měří to, co měřit má
n typy validit (min. 20 typů):
l obsahová -- do jaké míry úlohy zjišťují oblast, kterou zkoušíme, obsahová analýza
l predikční -- do jaké míry je úspěšnost v testu s sto predikovat přijetí na VŠ, do jaké míry je
v souladu se schopnostmi, stabilní výkon
l pojmová, konstruktová -- jak vyjadřuje vztah teorie a řešení, týká se hypotéz
Reliabilita testu
n přesnost a spolehlivost testu
n výsledky by se měly co nejméně lišit od skutečnosti
l př. měření na jiné skupině dá stejné výsledky,
l čím méně se budou výsledky lišit, tím lépe
l je třeba potlačit náhodný rozptyl
n vypočítává se koeficient reliability
l má být kolem 1
Citlivost didaktického testu
n měří rozdíly mezi žáky
=> musí být různé otázky
n měří pravděpodobnost správné odpovědi
n koeficient citlivosti
l blízký 0 = lehká otázka,
l 1 = těžká,
l 0,2
Ekonomická náročnost
n čas,
n interpretace -- formulovat předpoklady užití
Žádné komentáře:
Okomentovat