5.1.1 Cíl a cílová struktura
K postižení tak mnohotvárných změn osobnosti jaké vyžaduje výchova a vzdě-lávání dospělých všeobecně, by nepostačily jen obecné cíle. Konkretizace těchto cílů v každém jednotlivém případě, kdy má být postupně měněna osobnost člově-B, musí být vyjádřena celou soustavou dílčích cílů. Tato soustava dílčích cílů /iihrnuje nejen různé hodnotově prvky, ale i vztahy mezi nimi, klasifikuje taképro-cesy, jimiž se transformují tyto hodnotové prvky do jiných, výchozí do finálních.
Soustava dílčích cílů je rozpracována v několika rovinách, obsahujících věc-i u-1 operační cíle, cíle formálně metodické i organizátorské. Soustava cílů musí Itlit svou hierarchii, která je s to odlišit podstatné od méně podstatného, statické vnamického, aktuální od dlouhodobého aj.
Tato soustava cílů je i základním měřítkem hodnocení výsledků výchovně
ilčlávacího působení, měřítkem kvality i kvantity výchovně vzdělávacích ak-
livil. Praktické uplatnění takové soustavy cílů spočívá v tom, zeje instalována
. nižných pedagogicko-didaktických oblastech: rozpracovává se pro každý před-
két (obor), rozpracovává se i pro každou organizační formu, ať již je krátkodo-
Nk nebo dlouhodobá. Takto chápaná a zpracovaná soustava cílů se nazývá cilo-
tai struktura. Reprezentuje objektivně danou poznatkovou realitu s ohledem na
l t subjekt výchovně vzdělávacího působení.
Žádné komentáře:
Okomentovat