Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Některé příklady organizačních forem

8.5.2 Některé příklady organizačních forem
Přednáška je tradiční formou organizace edukačního působení. Může být realizována samostatně nebo v cyklech (viz přednáškový cyklus). Posláním před¬nášky je exponovat (prezentovat) zvolenou poznatkovou sestavu. Přednáška sama ovšem nemůže zaručit osvojení obsahu, není-li řazena do větších celků s dalšími přednáškami, besedami a jinými organizačními formami. Je tomu tak zejména v případech, kdy obsah přednášky není vázán dosaženým stupněm zna¬lostí posluchačů, příp. průběžnou kontrolou výsledků osvojování. Posláním přednášky je v podstatě pouze šířit informace, umožňovat přítomným okamžitou odezvu na exponovaný obsah ať již dotazy nebo připomínkami. Organizátoři edukace dospělých často využívají tuto organizační formu pro nízkou pracnost příprav. Má-li být přednáška účinná, musí vycházet z dobře uváženého cíle, musí být zaměřena k sociální, vzdělanostní aj. úrovni účastníků. Přednáška může plnit různé úkoly, např. v souvislosti se zvoleným obsahem využít přesvědčova¬cích metod pomocí vhodné argumentace. Nevýhodou jednotlivých přednášek je neuvážená snaha řešit širší problematiku v limitovaných časových rozmě¬rech. Série takovýchto přednášek nemůže nahradit potřebný rejstřík edukačních forem a vyvolat následné studium pramenů. Naopak je její výhodou přinést ve vymezené době (udává se jedna hodina) dostupnou syntézu jednoho hlavního problému, představit účastníkům významnou osobnost, umožnit přímou komu¬nikaci s touto osobností aj. Přednáška však nenahrazuje (nezastupuje) vyučova¬cí hodinu nebo lekci v kurzu.

Žádné komentáře:

Okomentovat