Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Taková je tedy alespoň v obrysech naznačená objektivní realita

Taková je tedy alespoň v obrysech naznačená objektivní realita, jíž se andra-gogika postupně zmocňuje. Netřeba zdůrazňovat, zeje v tomto svém úsilí nenahraditelná a nezastupitelná. Kráčí po dlouhé, odbočkami, variantami či alter¬nativami vyznačené cestě, sledujíc stimuly edukace, její cíle, obsahy i procesy, materiální podmínky i hodnocení výsledků, též s případným uplatňováním v praxi. Co je však nejdůležitější - do andragogické didaktiky vstupuje další faktor, zakládající nutnost inovace dosavadních představ o jejím předmětu. Je to faktor migrace účastníků edukačních procesů mezi jednotlivými rovinami formální, neformální a informální edukace. Migrace účastníků spoluzakládá didaktické proměny a nové úkoly. Migrace účastníků vyvolává svébytné teore¬tické i praktické problémy se společným jmenovatelem, které se vzdalují škol¬ské didaktice a posilují kompetenci andragogické didaktiky. Taje do jisté míry již dnes schopna účelově komponovat hlediska zmíněných přístupů a integrovat funkční prvky edukace na vyšším stupni edukace, je schopna přijímat a zpraco¬vávat poznatky specializované i mezioborové, je schopna využívat dosavadní poznávací struktury a používat různé instrumenty k tvorbě struktur dalších. V naznačených souvislostech může být faktor migrace účastníků edukace po¬kládán zajeden z faktorů stimulujících andragogickou didaktiku v příštím sto¬letí. Už sám systém celoživotní edukace, pokud je snad budován jako stabilní, se v důsledku spontánní, ale i řízené migrace účastníků stává afunkční. Andra¬gogická didaktika se rozpracováváním dílčích aspektů tohoto celospolečenské¬ho pohybu stává také možným iniciátorem vztahů k dalším vědním oborům, např. gerontologie. Neboť osou růstu andragogické didaktiky nejsou byvší cen¬tralistické teorie, ale současný a budoucí účastník edukace, jeho způsobilosti žít a pracovat. Také sociální dispozice shromažďování osob mají svůj význam jako předmět andragogické didaktiky, neboť organizační formy edukace jsou jimi limitovány. Není lhostejné, kdo, kdy a kde se stane účastníkem nějaké edu¬kační akce. Andragogická didaktika má rovněž své know how, má dát odpověď nebo alespoň orientovat zkušenostmi, jak plnit nejrůznější úkoly.

Žádné komentáře:

Okomentovat