Didaktický management se zabývá přípravou, realizací a hodnocením výsledků každé edukační akce i období vcelku, případně i jednotlivými bloky problémů zvlášť. Dílčí fáze jeho činnosti mají různý charakter. Tak příprava akcí má vý¬razně ráz organizační, jejich realizace pak podobu didaktických procesů a hodnocení spadá do víceoborových rozborů. Úroveň didaktického manage¬mentu spočívá právě v tom, jak dovede tyto fáze metodicky od sebe oddělovat a perzonálněpokrýt. Jeho úloha je po této stránce obtížná, neboť musí zčásti angažovat i příležitostné spolupracovníky, nepřipravené pro vstup do manage¬mentu. Tak např. je známo, že teprve s lety činnosti vyzraje lektor dospělých do funkce víceoborového managera, autora projektů včetně cílových struktur apod. Je nutno zapojit externí oborové specialisty, autory textů, konzultanty a další. Jsou zde vzájemně odlišné skupiny účastníků, těžko souměrné v ukazatelích potřeby vzdělávání, věku, dosavadní průpravy, studijní zkušenosti apod.
Výsledkem činností managementu je didaktická koncepce, obsahující rovinu strategie a taktiky působení na účastníky s využitím výsledků marketingu. Mo¬hou vzniknout spory, co je přednější, zda androdidaktická koncepce edukace, nebo výsledky marketingu. Ve skutečnosti jsou to dvě strany téže mince, tj. edukační akce. Marketing sám je vstupem do akčního prostoru objektivní, byť jen povrchně vyjádřené společenské potřeby edukace. Ale i tak motivuje čin¬nosti didaktického managementu, který sám podle potřeby funkčně do marketingu vstupuje (Mužík, 1998). Plán činnosti instituce je výrazem další funkční složky managementu. Zahrnuje didaktické i mimodidaktické činnosti. Může je členit podle jejich subjektů (lektorů a ostatních spolupracovníků) a objektů (účastníků skupinového vzdělávání), resp. subjektů-objektů, tj. účastníků říze¬ného sebevzdělávání. Management ovšem předstupuje před veřejnost s programem, který přináší přehled připravovaných edukačních akcí, poskyto¬vaných služeb, aktivit pro volný čas aj.
Žádné komentáře:
Okomentovat