Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Zjišťování účinnosti edukačního působení

8.3.4 Zjišťování účinnosti edukačního působení
Zjišťování účinnosti edukačního působení je dalším souborem činností v po¬pisované soustavě. Zjišťování účinnosti vidíme jako příležitostné kroky různě stimulované. Je to zvláště subjektivní hodnocení, iniciované subjektem akce a účastníky. Tady jde zvláště o vyjádření vztahů přítomných k úrovni působe¬ní. Dále lze uvést instanční kontrolu v centru, které je řízeno vyšším instituci¬onálním stupněm. Účinnost edukačního působení se zjišťuje ze sekundárních podkladů, někdy i bez součinnosti s účastníky. Zřídka se užívá objektivní ana¬lýza, představující podíl činností výzkumných, opírající se o využití vědec¬kých poznatků. Nejcennější pro praxi je hodnocení podle výsledků, profesio¬nálně využitých při plnění praktických úkolů. Již tento letmý odkaz na stav věci ukazuje, že účinnost edukačního působení není objektivně sledována jako celek. Jednou z příčin je zřejmě i pestrost cílů, obsahů i forem edukace do¬spělých.
Uvedené činnosti, jimiž se zjišťuje účinnost edukačního působení, se ani ne¬vylučují. Netvoří stupně ani návazné kroky. Vzájemně se odlišují svým subjek¬tem, frekvencí, stupněm zobecnění, výsledky aj. Až na určené způsobilosti ne¬jsou závazné. Mají svůj význam pouze v jednotlivých akcích. V soustavě čin¬ností vázaných s edukaci dospělých je zjišťování účinnosti působení v porov¬náni s činnostmi ostatními dosud nerozvinuto. Tak se stává, že není dostatek informací k přípravě následující klíčové etapě, jíž je reprodukce celého cyklu činností.
Ve struktuře cyklických činností je hodnocení účinnosti vázáno k ostatním činnostem několika způsoby. Především je vázáno předchozí etapou, tj. edu¬kačním působením samým. Kromě toho je vázáno k činnostem programového typu, jejichž součástí je stanovení cílové struktury. Hodnotit účinnost edukač¬ního působení je možně jen tehdy, kalkulujeme-li hodnotu cílové struktury, kte¬rá byla dříve vytýčena. Praxe však podceňuje zpracování cílové struktury, už proto, že řečník-amatér mnohdy není s tímto problémem seznámen. V praxi pak je hodnocení účinnosti vázáno pouhými dojmy, je založeno živelným přístupem k průběhu akce, bez zřetele k tomu, zda a jak byla cílová struktura realizována. - Dále je zjišťování účinnosti edukace východiskem k následující etapě, tj. k reprodukci celého cyklu činností.

Žádné komentáře:

Okomentovat