Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Organizační forma

8.1.3 Organizační forma
V souvislostech vpředu naznačených je organizační forma rovněž jedním z předpokladů edukace dospělých. Organizační forma reprezentuje didaktické uspořádání obsahu, vymezené kvantitativně. Organizační forma váže edukační působení místem, denní dobou, trváním v čase, intervalem i koncentrací hmot¬ných prostředků. Organizační formy člení komplexy příslušných činností do ohraničených celků, v nichž se rozvíjí žádané andragogické akční pole. Ohrani¬čené celky činností jsou stavebními jednotkami kontinuálního působení. Jde např. o vyučovací hodiny, přednášky, i o soubory těchto jednotek, jakými jsou zvláště přednáškové cykly a kurzy.
Tak jako je edukační příležitost projevem lokální integrace zájmů, je i orga¬nizační forma edukačního působení projevem edukační příležitosti. Organizač¬ní forma je konkretizací této příležitosti, je jejím praktickým vyjádřením, je i její specifikací. Nutno ovšem poznamenat, že ke konkretizaci edukační příle¬žitosti není vázána jediná organizační forma. Jedna vzdělávací příležitost může být konkretizována více než jednou organizační formou. Sama organizační for¬ma a její podoba je volně závislá na edukační příležitosti. Týká se to nejen dislokace, ale i druhu a počtu. Je zřejmé, že edukační příležitost např. pro zá¬jemce o studium cizích jazyků nutně navozuje dlouhodobé organizační formy typu kurzu, naopak objektivní potřeba poskytnout občanům aktuální poznatky vede spíše ke krátkodobým formám. S existencí organizační formy a její závis¬losti na edukační příležitost vznikají i stimuly nejrůznějších činností, navozují¬cích edukační působení. Je kvantitativně vymezeno organizační formou a naopak - organizační forma je vnějším projevem tohoto působení. Edukační působení ovšem není nepřetržitý vliv lektora na účastníky, není to časově nepřerušovaná interakce. Účastníci edukačního procesu vzájemně komunikují přerušovaně. Organizační forma je rámcem pro jednotlivé bloky komunikací, pro tzv. edu¬kační situace. Požadavek kvantitativní analýzy nás přivádí právě k edukační situaci. Podobně jako lokální integrace zájmů, edukační příležitost a organizační forma je i edukační situace formálním předpokladem působení na dospělé.

Žádné komentáře:

Okomentovat