Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Instruktáž

Instruktáž. Platnost tohoto termínu se vztahuje buď k návodu jako součásti cvičení nebo k samostatné organizační formě. Zde se zabýváme organizační formou. Její užití je dáno potřebou účelného, zpravidla jednorázového osvojení postupu řešení praktického problému. Základem instruktáže je vymezení pro¬blému, uvedení tohoto problému do souvislosti s profesionálními (resp. jinými praktickými) činnostmi a analýza způsobu, jakým se tyto činnosti mají uskuteč¬nit. Podle charakteru těchto úkolů se vymezuje i organizační náročnost příprav a řízení. Instruktáž je účinná tehdy, vztahuje-li se k určitému cíli. Může být zor¬ganizována buď samostatně nebo jako součást složené formy, tj. kurzu nebo přednáškového cyklu. Hlavní význam instruktáže spočívá v jejích těsných sou¬vislostech s řízením objasňované problematiky. Její didaktická hodnota závisí též na stupni návaznosti k programu edukace či k aktuálním úkolům. Instruktáž nemá být jednostranná, tj. má poskytovat dostatek možností k tomu, aby se účast¬níci mohli vyjádřit k danému problému i postupu jeho řešení na základě svých představ či zkušeností. Dobře připravená instruktáž současně mobilizuje účast¬níky k užití předpokládaného řešení v praxi. Má využívat názorných prostřed¬ků, aby lépe plnila své poslání - vytvářet, prohlubovat, rozvíjet či upevňovat intelektuální nebo motorické dovednosti účastníků. Úvodní instruktáž k účasti ve složené organizační formě se může týkat i studijních aktivit, dislokace zdro¬jů studijních pramenů, organizace studia aj.
Cvičení. V užším smyslu jde o didaktickou fázi, činnost řízené osoby - účast¬níka, vázaná prezentovanou látkou a zaměřená k hlubšímu osvojování jejích vybraných částí. V širším smyslu jde o jednoduchou organizační formu. Cviče¬ní v této podobě bývá zahajováno stručným odkazem na zvolený problém, pak následuje návod k postupu prací pro přítomné posluchače. Organizace aktivit je upevňována dozorem řídící osoby. Ta dbá zejména o to, aby všichni přítomní pracovali samostatně. Forma cvičení bývá zařazována velmi často do jednotli¬vých studijních soustředění i do programů vysokoškolského studia (Galia, 1966). Výsledky cvičení bývají evidovány, případně zveřejňovány. Mohou ovlivnit i celkové výsledky studia. Cvičení bývá založeno na písemné práci prezenční nebo referátem účastníka. Doba určená pro cvičení bývá určována až dvojná¬sobkem trvání lekce. Jakožto organizační forma se cvičení do přednáškového cyklu nezařazuje.

Žádné komentáře:

Okomentovat