8.2.1 Funkční vrstvy
Funkční vrstvy:
- mocensko-politická,
- legislativní,
- správně administrativní,
- politicko-organizační,
- informační.
Každá z těchto funkčních vrstev ovlivňuje po organizační stránce edukaci dospělých, čímž se míní ovlivňování ponejvíce zprostředkované. Uvedené sub¬jekty vytvářejí podmínky pro organizaci edukace dospělých všude tam, kde operativní organizace neumožňuje v rámci běžných aktivit řízení nižších složek závazné osvojování nově vznikající problematiky. Objevují se instruktivní pod¬klady i pokusy stabilizovat lektorské sbory pro vnitřní potřebu. Jde-li o dlouho¬dobé snahy, stává se organizace příprav edukace tohoto typu trvalou součástí pracovní náplně těch funkčních útvarů centrálních pracovišť, které k ní mají nejblíže. Jde-li o řešení nových problémů, žádají mocenskopolitická centra vy¬pracování odborných podkladů. Některé z nich inklinují svými organizačními přípravami k vytváření specializovaných týmů, jejichž počáteční činnost připo¬míná výukový program. Nejvíce však přináší organizační vstup do edukace le¬gislativě, která permanentně zavádí do života nové obsahy. Na rozdíl od ostat¬ních subjektů, podílejících se na organizaci regionálních edukačních forem, se¬trvávají politicko-organizační subjekty v oblasti propagandistických forem -volných shromáždění. Korporativní organizace (sportovní, různá hnutí) mívají k organizačním stereotypům velmi blízko. Informační centra mediální či insti¬tucionální vyvolávají svou profilující činností početné organizační aktivity, aby zpřístupňovaly výsledky zpracování informací.
Je sice zřejmé, že mnohé z uvedených aktivit se vzdalují tradičním předsta¬vám o edukačním procesu, avšak tento proces se nejednou obohacuje inovace¬mi organizačních stereotypů, původně sloužícím jiným účelům (veletrhy a je¬jich audiovizuální technika v komerčních expozicích). Vedle právnických osob-subjektů organizace se v místních rozměrech uplatňují subjekty osob fyzických. Typický „organizátor" podle perzonální charakteristiky sotva existuje. Nicmé¬ně řada kumulovaných funkcí zasahuje do organizace a úspěšně uplatňuje některé její zásady.
Žádné komentáře:
Okomentovat