Prameny pořizované studujícím mají mimořádný význam při opakování a přípravě na zkoušku, neboť shrnují podstatné části sebevzdělávaciho obsahu do přehledných celků a umožňují snadnější orientaci v látce. Letmá grafická schémata, která jsou součástí těchto záznamů, pomáhají vyjádřit výstavbu uči¬va. Jejich nepřesnosti (dopouští se jich každý) se při opakovaném studiu stávají příčinou k sebekritickému zamyšlení nad vlastní prací, motivují další studium a prohlubují osvojování.
Studijní prameny tohoto typu ovšem nikdy nemohou nahradit text, psaný zku¬šeným odborníkem. Mají však své místo v řadě studijních pramenů pro svou nenahraditelnou dispozici „hloubkového ponoru" do sebevzdělávaciho obsahu, pro svůj výchovný a kultivační význam. Sebevzdělávající se pracovník, který si zvykl pravidelně si pořizovat záznamy ze slyšeného i prostudovaného, snadněji vytváří autorské i lektorské dovednosti než jiný, který je při výuce i četbě pouze pasivním účastníkem. To je důležité zejména pro pracovníky výchovných zaří¬zení i členy aktivu těchto zařízení.
Stručné shrnutí
Aniž by si studující jedinec uvědomoval, musí řešit problém nad jiné důležitý: Prameny, zdroje či zřídla poznatků (informací), které hodlá vyu¬žít. Klade si otázku, které studijní prameny mu pomohou a k jakému účelu jsou vhodné. Zprvu jde o rozlišení pramenů didaktických (uspořádaných ke studiu) a mimodidaktických (ostatních), ale postupem doby vzniká po¬třeba hlubšího členění, které odpovídá právě jednomu studujícímu a ne již jinému. Kdo by chtěl studovat stát a právo z Úředního listu, sotva uspěje. Dospělý nepochodí se slabikářem. Vyhrává, kdo cílevědomě získává pro svůj cíl a obsah přiměřené zdroje, navíc včas a bez zbytečného prodlení či omylů.
Žádné komentáře:
Okomentovat