Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Základ soustavy činností

8.3.6 Základ soustavy činností
Základ soustavy činností vyjadřující zobecnění organizačních aktivit, má umožnit hlubší rozpracování podmínek úspěšné edukace. Je zaměřeno k jednotlivým funkč¬ním částem. Nabízí se představa tří základních částí. "Vychází se přitom z komplexu činností, označeného jako tvorba programů. Vzhledem k tomu, že soustava cyk¬lických činností je propojena nejen lineárně, ale také větvené a vzhledem k tomu, že největší počet vazeb vede k tvorbě programů, na níž jsou různé fáze přímo vázány, je členění této sestavy do tří funkčních částí oprávněné.Prvníokruh „tvorba programů - organizace — edukace" má svůj vrchol v posledním článku. Rozvíjí se v rovině andragogicko-didaktickě, která tvoří její teoretická východiska. Andra-gogicko-didaktický přístup k této části umožňuje její hlubší analýzu také svým pojmovým aparátem. Druhý okruh „tvorba programů - edukační působení - zjiš¬ťování účinnosti" má svůj dominantní článek posledně jmenovaný. Tato část se rozvíjí v rovině andragogicko-psychologické. Psychologie je zde zdrojem teore¬tických východisek pro jednotlivé činnosti. Zjišťování účinnosti tedy nemůže být rozvíjeno pouze na bázi organizátorské. Třetí okruh „tvorba programů - zjišťová¬ní účinnosti - příprava nového cyklu" vrcholí přípravou dalšího cyklu činností. Tato funkční část se rozvíjí v rovině sociální. Taje rozhodující pro tvářnost, cha¬rakter a proporce nového cyklu činností.
Naznačené pojetí edukace dospělých jakožto soustavy cyklických činností a uvedené pojetí tří funkčních částí této soustavy vede k závěru, že některé čin¬nosti mohou být předmětem několika vědeckých disciplin současně.
Tento známý fakt často uniká praxi, která přistupuje k různým problémům přímočaře, bez nutného zamyšlení nad sítí vzájemných vztahů mezi problémy. Tak jí uniká okolnost, že např. tvorba programů edukace dospělých je nejen záležitostí oborovou, ale i andragogicko-didaktickou a současně andragogicko - psychologickou a současně sociologicko-andragogickou. Každá disciplina zde osvětluje tuto výchozí činnost pod jiným zorným úhlem a přináší praxi specific¬ké podněty. To má zásadní význam pro řídící práci.

Žádné komentáře:

Okomentovat