Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Prožívání obsahu

7.8.3 Prožívání obsahu
Prožívání obsahu znamená zapojovat do procesu osvojováni co možná všechny psychické složky. Tak studující vnímá zrakem příslušná vyobrazení, zrakem i sluchem chod zařízení, seznamuje s jeho částmi manipulací aj. Rozvíjí svou představivost v souvislosti s pohybem těch částí reality, které nejsou viditelné, klade tomuto pohybu v duchu do cesty překážky, snaží se systematicky popsat poruchy jevů i procesů a referovat o tom, co si osvojil. Při studiu smyslově ne-vnímatelných obsahů rozvíjí svou fantazii spojováním smyslové zkušenosti s představami o věci. Zaujímá k zvolenému obsahu kritická stanoviska, pociťu¬je libost při vyřešení úkolu, vzrušení při hledání co nejlepších způsobů popisu činností, odpor k tém, kdož jej nechápou aj. Soustřeďuje svou vůli, aby překo¬nal usilovnou činností své neznalosti a pociťuje sympatie k osobám, které mu pomáhají.
Po čase zjišťuje, že klidné večerní hodiny, prožité nad odbornou literaturou, s tužkou a zápisníkem, patří k nezapomenutelným etapám jeho života. Prožívá¬ní sebevzdělávacího obsahu s uplatněním intelektuálních či senzomotorických činností v patřičném objemu vytváří rostoucí kapacity paměti i vybavování, za¬ručuje spolehlivé osvojování i využívání vědomostí v praxi.
Činnosti, spojené se sebevzděláváním, ať již intelektuální nebo senzomoto-rické usnadňují zapamatování: ať je to vypisování citátů, struktury materiálu, obkreslování schémat, hlasité předčítáni či dialog o věci, ať je to prvotní opa¬kovániprávě přečteného či výměna názorů o věci, to vše přispívá k uchováni poznatků v paměti. Kdo umí tvořit, snadno vyjmenuje a zobecní zásady či pra¬vidla, jimiž se přitom řídil. Kdo samostatně řeší matematické a jiné úkoly, může o věci referovat, neboť si dobře pamatuje předmět svého zájmu i obsah své čin¬nosti. Kdo si pořídil konspekty několika publikací o téže problematice, porov¬nal je, kriticky zhodnotil a zpracoval své závěry, daleko spolehlivěji ovládá pří¬slušný problém než ten, kdo si jen letmo přečetl již hotovou charakteristiku a nezamýšlel se nad ní.

Žádné komentáře:

Okomentovat