Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Cyklicky se např. rozšiřuje aparát pojmů a představ

Cyklicky se např. rozšiřuje aparát pojmů a představ, rozšiřují se poznatkové konstrukce, přibývá nových poznatků, narůstají další souvislosti na základě pro¬blematiky již osvojené.
Filozofická problematika bez uplatnění cykličnosti je mnohdy vůbec neúčin-n.i. Lektor, který ji jen povrchně chápe jako „látku", může sice šířit informace, |le nemůže hluboce zapůsobit na své posluchače, neboť neovlivňuje jejich osob¬nost, ale pouze její racionální stránku. Filozofická problematika je - systémově vzato - nadřazenou konstrukcí cyklického charakteru, která má mít své vazby K nejrůznějším obsahům.
Cyklický způsob uspořádání obsahu umožňuje lektorovi stupňovat účinnost I \ chovně vzdělávacího působení. Vyžaduje však širší časový rámec. Proto zdo¬mácněl ve školských formách.
Organizačníprincip je rovněž důležitým faktorem uspořádání obsahu. Orga-in/ační forma sama o sobě determinuje příslušné vzdělávací obsahy. Dimenzu-■ obsah především časem, který předem vymezuje. Dále dimenzuje obsah i vazbou na jiné organizační formy.
Doba, která je pro expozici obsahu určena, udává jeho kvantitu. Podobně formální skladba programu má svůj význam. Tak např. je-li plánována v rámci pdné organizační formy též výměna zkušeností mezi posluchači navzájem, musí ji učitel přiměřeným způsobem navodit - a to má důležité místo v celkovém uspořádání obsahu.
Týká se to zvláště využití potřebných funkčních celků. Je-li plánována exkur¬ze, musí ji svým výkladem připravit bez ohledu na to, bude-li on sám nebo jiná osoba exkurzi řídit. Bude-li do programu zařazeno promítání filmu, musí se film stát organickou součástí výkladu, nikoli jen představením.
Ve vzdělávání dospělých bývá používána široká řada různých organizačních forem, akčních, střednědobých i dlouhodobých. Tato okolnost vtiskuje též svůj ráz i obsahovým rozměrům příslušných akcí.
Vazba na jiné organizační formy je velmi významným prvkem, zasahujícím do přípravy obsahu. Připravuje-li lektor svou přednášku jako součást cyklu, musí sem zařazovat shrnutí či odkazy na předcházející výklady, příp. upozorně¬ní na akce následující.

Žádné komentáře:

Okomentovat