Kategorie pětačtyřiceti až šedesátiletých účastníků edukace bývají nejednou léleni edukačním aktivitám. Nedokáží využívat soustavné zpracované textové podklady, ovládat racionální metody učení a ztrácejí pohotovost v myšlení. Dčje se tak po oslabení edukační praxe (tréninku). Naopak existuje v této kate¬gorii intenzívní vědomí potřeby edukace v širokém smyslu. Už také proto, že
i.uší osoby mají bohatě rozvinuté zájmy. Vyžadují také pomoc řídících osob. \ Vlky význam má plánování učení.
Skupina účastníků ve věku nad 60 let prospívá v účelových činnostech krát¬il i M lobého zaměření. Jimi edukace navazuje na to, co zná účastník z předchozí-lu i období. Umožňuje to prodloužení celkové životní aktivity. V této souvislosti 11 I.I velký význam osvojení vhodných sebevzdělávacích metod a technik v mla¬dém věku. Proto je nutné odevzdávat nové poznatky starším osobám v logic-Itém uspořádání. Je také nutno podporovat didaktické prostředky bránící sláb¬noucí paměti a posilovat vůli k učení. Edukace probíhá za absence typizova¬ných metod. Dominantní jsou tu metody individualizované, motivační, uplatňu-
iii filozofické vstupy. Zvláštnosti příslušné metodiky diferencují tuto edukaci nejen od edukace mládeže, ale i dospělých v produktivním věku. Řídící osoby 11,111 s formuj í podle potřeby své funkce z lektorských do poradenských. Efektiv¬ní se ukázaly úvody do studia, doporučení vhodné organizace duševní práce aj. \ i é souvislosti se zesiluje potřeba užších kontaktů lektora a frekventantů (pod-1. Řeháka, 1981).
Stručné shrnutí
Kategorie účastníků v celoživotní edukaci lze členit mnoha způsoby. Už Ukó proto, že „účastník" není jen ten, kdo je někde zapsán a přichází či mil liází z budovy. Účastníci jsou osoby řídící i řízené či jejich sprolupra-I o\ níci, s krátkodobými i dlouhodobými vztahy k činnostem a jejich orga-nl/.uci. Jsou to osoby, které se vzdělávají samy ze zájmu, z potřeby, ze zá¬konu i příležitostně. Jejich počty, skladbu i dislokaci lze jen odhadovat a roz-tuti problematiky jim věnované možno sledovat pouze nepřímo. Opora I bibliografickém přehledu je jistě zajímavá.
Žádné komentáře:
Okomentovat