Koncepční činnosti jsou výchozí. Dříve než jednotlivec přistoupí ke studiu, má se důkladně zamyslet nad jeho smyslem a celkovým záměrem, cílem i obsa¬hem, zásadami, jimiž se bude řídit aj. Má vypracovat alespoň v hrubých rysech plán či rozvrh studia, zvážit jeho rozsah a náročnost.
Organizační činnosti navazují na koncepční. Studující si upraví podmínky studia na pracovišti i v soukromí, obstará si potřebné pomůcky a hlavně zabez¬pečí studijní literaturu, promyslí do detailu manipulaci se studijními prameny, jejich písemné zpracování včetně založení vlastní dokumentace aj. Studující si upraví vlastní samostatné pracoviště pedagogického charakteru.
Administrativní činnosti mají být co nejméně objemné. Organizace může po¬moci studujícímu průběžným svodem studijních pramenů i vyřizováním potřebné korespondence aj.
Studijní činnosti tvoří jádro sebevzdělávání. Jejich cíli, obsahu i metodám je věnována podstatná část výkladů. Zde se spokojíme konstatováním, že studijní činnosti mají mít svou vlastní hygienu, že nemají vést k přepracování a k poru¬chám nervové soustavy. Naopak mají přinášet - jsou-li vhodně rozvíjeny -po¬cit uspokojení a pohody. Studijní činnosti nemají odvádět studujícího ani z kru¬hu rodinného, ani z pracoviště, nemají být samoúčelné. Umístit je v denním rozvrhu pracujícího, zvláště vedoucího pracovníka, funkcionáře, lektora vyža¬duje ovšem nemalé úsilí, které mnohdy okolí vůbec neocení. Dospělý studuje obvykle ve večerních hodinách, z nichž odstranil povrchní tzv. společenské sty¬ky, neproduktivní rozptylování aj. Racionalizace denního rozvrhu umožní pra¬videlné studium, aktivní odpočinek i občasné rozptýlení.
Do studijních činností patří nejen příjem informací, ale zejména jejich osvo¬jování, strukturace (zpracování), materiální registrace a samozřejmě také re¬produkce, spojovaná s dalším studiem.
Žádné komentáře:
Okomentovat