6-6.4.5 Metody rekvalifikace
kvalifikace (rekvalifikace) je důsledkem změn objektivních, zvláště ekonomických podmínek. Edukace v těchto souvislostech přináší zvýšenou potřebu intenzivního působení lektorů na ostatní účastníky. Metodická báze se často proměňuje do sestav instrukcí, zvyšování efektivnosti výsledků a využí¬vaní kontrolních postupů. Stoupá význam metod sebevzdělávacích a metod práce s textovými podklady (Bočková a kol., 1994). Uplatňují se též pro lektory bez andragogické průpravy. Subjekt rekvalifikací metodicky řeší pomoc účastní¬kům zpracováváním námětů pro využívání informačních zdrojů, vypracovává¬ním studijních informací a bibliografických podkladů. Na významu nabývá motivace studijních aktivit, řešení problémů a praktické dovednosti. Rekvalifi¬kace jakožto proces získávání nové kvalifikace je zaměřena k výkonuyY«é než dosavadní profese v odlišných podmínkách. Vede k osvojení nových technolo¬gu, organizace práce i ke vstupu do jiných sociálních podmínek. Různorodé nároky na metody edukace nejsou dosud v literatuře systematicky zpracovány, pokud jde o charakteristiky didaktických inovací.
6.64.6Metody edukace uměním
působí v obou rovinách - výchově i vzdělávání. Působnost se vyznačuje různý¬mi záměry. Jde zvláště o estetické poznávaní skutečnosti /li sdělení, jež umělecké dílo přináší. Dále pak konkrétním obsahem 121, svou emocionální působivostí 131 a konečně podněty vlastní aktivity lidí /4/ (Bartoš, 1966). Metody se zakládají na různém způsobu využití díla. Tak např. se často používá metody expozice umělec¬kého díla s výkladem. Umělecké dílo se demonstruje jako ukázka. Použité pro¬středky (živé slovo) navozuje emocionální nálady, vztahy a prožitky. Jiným způ¬sobem pracuje metoda racionální analýzy, která je zaměřena ke způsobu, jímž autor díla realizuje svůj tvůrčí záměr. Srovnávací metoda kombinuje oba způso¬by. Metoda rozhovoru je užitečná obvykle po kontaktu s dílem. Ukázkou, jíž se metoda zabývá, může být část uměleckého díla - výtvarná práce, citace básně, reprodukce hudebního díla. Specifikum metod edukace uměním spočívá v kultivaci výrazových prostředků, užitých k popisu díla či v průvodním slově expozice ;i v navození vhodných pocitů či využití kulturního prostředí.
Žádné komentáře:
Okomentovat