Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Sebevzdělávací obsah

7.2.2 Obsah
Sebevzdělávací obsah. Zbývá ještě ohraničit sebevzdělávací obsah. Je to ta¬kový obsah, který je ve vztahu (interakci) se sebevzdělávacim cílem. Míra regulace obsahuje vázána uvědomělostí subjektu a jeho věcnou znalostí příslušné kognitivní sféry. Proto - je-li míra regulace nižší - nemusí sebevzdělávací ob¬sah ideálně korelovat se sebevzdělávacim cílem. Cílem je např. naučit se hrát na kytaru - a v konkrétním případě začíná sebevzdělávání přímo úsilím o vytvoře¬ní dovedností v používání kytarových hmatů, ač objektivní členění obsahu (pro¬blematiky) je věcně odlišné. Specifikum sebevzdělávacího obsahu lze vyznačit tak, jako lze vyznačit specifikum sebevzdělávání a sebevzdělávacího cíle. Se¬bevzdělávací obsah se dále jeví jako obsah, do jisté míry strukturovaný subjek¬tem samým, a to individuálně na základě volního aktu. Pro různé jedince v téže obsahové rovině mohou tedy existovat nejen různé sebevzdělávací cíle, ale i různé obsahy. Tyto obsahy, jež lze charakterizovat jako obsahy kognitivní, nelze však chápat v lineární závislosti na sebevzdělávacích cílech podobně jako nelze se¬bevzdělávací cíle chápat v lineární závislosti na motivaci. Dynamika psychic¬kých činností jednotlivce vkládá mezi tyto ideální kroky různé regulativní prv¬ky a procesy, od čistě emotivních k racionálním, od nejrůznějších tendencí k vyhraněným postojům. Cesta od motivu přes cil k obsahu není přímočará.
Sebevzdělávací obsah, jehož se individuum po částech zmocňuje, je právě tak upraveným odrazem vnějšího světa ve vědomí jedince jako sebevzdělávací cíl, jako motiv. Všechny tři roviny mohou žít svým samostatným životem, mají své frekvence změn, své závislosti na psychice individua a na objektivním dění mimo individuum. Tyto značně komplikované souvislosti ponecháváme zde stra¬nou. Spokojíme se konstatováním, že vztahy mezi motivem, cílem a obsahem sebevzděláváni existují, že však jsou velmi zřetelně proměnlivé. Tato proměnli¬vost je jedním ze specifických rysů sebevzdělávání. Teprve kvalifikované ob¬jektivní řízení přispívá k jejich stabilitaci.

Žádné komentáře:

Okomentovat