5.5 Analytické principy výstavby obsahu
Soustava analytických principů vyjadřuje vztah obsahu k jeho realizaci v kon¬krétní organizační formě. Jednotlivé analytické principy vymezují různou míru lohoto vztahu. Charakter, druh, počet i frekvenci jednotlivých obsahových prv¬ní lze chápat v rámci jedné organizační formy pod různými zornými úhly. Pe-l dagogické přístupy k obsahu edukace dospělých se nevyhýbají problematice wnnostatných tematických celků. Nicméně je neřeší jako hlavní úkol. Tematic-I ký celek je tu příležitostný. Některé příklady:
1 iplatnění analytických principů je založeno na formálním členění obsahu nikoliv podle složitých struktur, nýbrž na základě jednoduchých, většinou line-érnč kladených kritérií. Analytické principy nejsou užívány k členění sumy po-latků vůbec, nýbrž pouze k členění obsahu výchovy a vzdělávání již didaktic-kv konkretizovaného.
Smyslem celé soustavy analytických principů je umožnit výstavbu konkrétní-bsahu. Tím, že poznáváme podle určitých kritérií obsah, vázaný určitou ■rgunizační formou, odhalujeme zákonitosti konstrukce aplikovaného výchov-IO vzdělávacího obsahu pro dospělé.
Předkládaná soustava analytických principů se vztahuje sice k celé oblasti i I ID vy a vzdělávání dospělých, nicméně však akcentuje edukaci na státních ■kulách bez přerušení zaměstnání, resp. přípravu k této edukaci.
I unkčníprincip bezprostředně navazuje na představu základního obsahové-H> prvku (kroku, informace). Každý obsahový prvek je stavební jednotkou bez-rostředně vyššího celku, zakládajícího objektivní kvalitu obsahu. Každý tako-ek má v přípravě obsahu svou funkci. Uplatnění funkčního principu umož-Au|i* analyzovat, postihnout kvantitu i rozložení jednotlivých obsahových celků ■ Uiuzovat na chrakter obsahu i jeho optimální využití.
•olutní převaha jednoho funkčního celku specializuje obsah a omezuje jeho ii. Zařazení různých funkčních celků stimuluje různé psychické procesy btluchačů, různé abstraktně logické operace, což posluchače aktivizuje.
Žádné komentáře:
Okomentovat