I' vpologický princip vychází z členění intencionálních obsahů, didakticky for-movaných do tří hlavních typů - obsahu výchovně vzdělávacího, popularizač¬ního a propagandistického. Tyto hlavní obsahové typy se vzájemně liší svým Účelem, strukturou i časovým rámcem, v němž jsou rozvinuty.
I i rhovně vzdělávací obsah je uspořádán buďv souladu s uspořádáním poznatků, (jak je shromáždila jedna vědní disciplina, nebo výběrově z této discipliny, případ-
é skladbou z několika vědeckých disciplin, jejich aplikací, vstupů z praxe aj. čným jmenovatelem je tu členitá hierarchie poznatků, vertikální i horizontální. 1'o/natky jsou uspořádány podle abstraktně logických schémat.
Vztahy mezi jednotlivými bloky poznatků i mezi jednotlivými poznatky jsou maticky vypracovávány. Analytickosyntetické členění výchovně vzdělá-
iciho obsahu umožňuje všestranné poznání jevů a procesů.
Popularizační obsah je v podstatě obsahem pouze syntetickým. Opírá se sice často o členění problematiky, jak je vypracovala věda, avšak neuvádí do hloub¬ky různé závislosti, je výběrový, přičemž typickou metodou uspořádání poznat¬ků je metoda založená na lineárním výčtu věcně příbuzných fakt. Popisnost je výrazná vlastnost popularizačního obsahu. Popularizační obsah operuje s růz¬nými typy syntézy poznatků. Jde tu zejména o syntézu problémovou, založenou praxí, a o syntézu oborovou, která je dána příslušnou vědeckou disciplinou. Za určitých okolností může popularizační obsah přerůst do pouhé řady informací. Naopak zase může - pro svou tvárnost - převzít i motivační funkci.
Propagandistický obsah se svou strukturou liší od předešlých dvou typů. Po¬užívá nejen racionálních schémat výstavby, ale i prvků jiných než racionálních, např. emocionálních. Není založen jen soustavou poznatků a vztahy mezi nimi, ale i vztahy mezi poznatky a vnímajícím subjektem, mezi vnímajícími subjekty navzájem apod. Propagandistický obsah je typický tím, že operuje nikoliv jen výběrem poznatkových celků, ale i výběrem jednotlivých fakt, která pak syste-mizuje krátkou cestou do aktuálních závislostí. Tím umožňuje v malé časové ploše vznik symbolů reality, jejích volných obrysů.
Zjednodušená strukturace propagandistického obsahuje v nejednom směru výhodná pro první signály procesu výchovného působení, pro motivaci dalšího sebevzdělávání aj. Propagandistický obsah je často obsah subjektivizovaný, příležitostně konstruovaný, který zřetelně nese pečeť osobnosti svého zpraco¬vatele.
Žádné komentáře:
Okomentovat