Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Formalizované zkušenosti jsou funkčním celkem

Formalizované zkušenosti jsou funkčním celkem, který se často vyskytuje ve výchově a vzdělávání pracovníků. Formalizovaná zkušenost je zkušenost zo¬becněná úsudkem, zkušenost přednášená, opakovaná, zhodnocená, opakovaně prověřovaná, která dobře slouží k rozvíjení aplikací základních souborů struk¬turovaných poznatků.
Formalizovaná zkušenost bývá často zařazována tam, kde se zvolený obsah bezprostředně vztahuje k činnosti posluchačů. Projevuje se už i výběrem tema¬tiky, v meritorní kvalitě obsahu. V celkovém uspořádání obsahu obvykle nava¬zuje na strukturované soubory poznatků.
Formalizovaná zkušenost však musí být racionálně zpracována, jinak místo uceleného obrazu zkušenosti nastupuje spontánní nestrukturovaná informace, která v takovém případě obvykle poškodí výchovně vzdělávací záměr (cíl).
I i ii malizovaná zkušenost může být osobní i neosobní, přímá nebo zprostřed-jvaná. Opírá se o činnosti pracovní nebo studijní a přináší jejich utříděné I ii i vy, procesy realizace, finální výsledky a hlavně empirickou klasifikaci vztahů i . i nimi. Lze dokládat obecnost teoretických poznatků aplikacemi do přísluš-kh oborů právě na základě formalizované zkušenosti, která bývá i atraktivní < 11učeností způsobu, jakým byla realita uchopena.
Normy jednání a chováníjsou samostatné strukturované vzorce, které ukazu-■ej ména v instruktivních výkladech řešení praktických úkolů v typizovaných ■lacích. Jejich verbální popis je funkční jednotkou vzdělávacího obsahu.
Normy jednání a chování jsou funkčním celkem, který je velmi často organic-ly začleněn do společenskohistorických obsahů, právě tak jako do aktuálních ibsuhů, řešících otázky výstavby společnosti. Tento funkční celek může být I prospěchem využíván v propagandistických akcích, které neoperují rozsáhlý-tu strukturovanými soubory poznatků, ale právěformalizovanými zkušenostmi
I popisem norem chování a jednání s příslušnými pobídkami k reprodukci po¬
pisovaných činností.
Tyto normy se vyznačují ucelenými charakteristikami různých situací, kon-Ilikiních schémat, cílových poloh aj., přičemž klasifikují chování, jeho celospo-
I1 mskou prospěšnost apod. Normy jednání a chování jsou důležitým funkč¬
ní i n celkem, který by neměl chybět v žádném obsahu, ilustrujícím společensko-
politické procesy. Jde tu např. o témata ze zahraniční a vnitřní politiky.

Žádné komentáře:

Okomentovat