Strukturované soubory objektivně daných poznatků jsou základním funkčním celkem každého vzdělávacího obsahu. Takovým celkem je např. popis, pře¬hled, argumentace aj. Klasický vysokoškolský obsah spočívá právě na struktu¬rovaných souborech objektivně daných poznatků. Tyto obsahy jsou náročné a to zejména tehdy, jsou-li předmětem této strukturace teoretické poznatky, abs¬traktní pojmy, charakteristiky vztahů mezi jevy a procesy aj. Strukturované sou¬bory poznatků na vyšším stupni zobecnění zakládají vysokoškolskou úroveň.
Nestrukturované informace jsou naopak subjektivním odrazem chápané rea¬lity. Mohou to být neúplné poznatkové celky, neuměle formulované, právě tak jako osobní dojmy, spontánní odezva s nižším stupněm racionálního přístupu, emocionální projevy apod. Přísně vzato, i takové celky mají svou strukturaci, tj. své vazby, vnitřní uspořádání, avšak z didaktického hlediska je chápeme jako nestrukturované, neboť neumožňují racionální osvojování, případně k němu nejsou určeny.
Nestrukturované informace jsou i ustrnulé formulace, fráze, slovní klišé aj., značně narušující objekti vizo váné struktury. Didaktik chápe nestrukturovanou informaci také jako volnou řadu věcně nenávazných a nezávislých výroků, k nimž dochází např. v průběhu diskusí. Netřeba dodávat, že nestrukturovaná infor¬mace nevhodně užitá snižuje účinnost vzdělávacího působení, nicméně má své místo tam, kde se s ní předem počítá, kde je zapotřebí exponovat živelně vznik¬lý postoj, subjektivní přístup atp. V didaktickém smyslu je nestrukturovaná in¬formace nástrojem, který má sloužit k okamžité, zkrácené symbolice, tedy sou¬bor obsahových prvků s velmi volnou vazbou k objektivně poznávané realitě.
Výchovně vzdělávací obsah samozřejmě nelze založit na nestrukturované in¬formaci. Nestrukturovanou informaci však nutno používat tam, kde je nutno volněji nebo dokonce jen obrazně přecházet od jednoho problému k druhému, stručně shrnout velmi široký problém, ilustrovat obtížnou, rozvětvenou kon¬strukci atd.
Žádné komentáře:
Okomentovat