Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Strukturované soubory objektivně daných poznatků jsou základním funkčním celkem každého vzdělávacího obsahu

Strukturované soubory objektivně daných poznatků jsou základním funkčním celkem každého vzdělávacího obsahu. Takovým celkem je např. popis, pře¬hled, argumentace aj. Klasický vysokoškolský obsah spočívá právě na struktu¬rovaných souborech objektivně daných poznatků. Tyto obsahy jsou náročné a to zejména tehdy, jsou-li předmětem této strukturace teoretické poznatky, abs¬traktní pojmy, charakteristiky vztahů mezi jevy a procesy aj. Strukturované sou¬bory poznatků na vyšším stupni zobecnění zakládají vysokoškolskou úroveň.
Nestrukturované informace jsou naopak subjektivním odrazem chápané rea¬lity. Mohou to být neúplné poznatkové celky, neuměle formulované, právě tak jako osobní dojmy, spontánní odezva s nižším stupněm racionálního přístupu, emocionální projevy apod. Přísně vzato, i takové celky mají svou strukturaci, tj. své vazby, vnitřní uspořádání, avšak z didaktického hlediska je chápeme jako nestrukturované, neboť neumožňují racionální osvojování, případně k němu nejsou určeny.
Nestrukturované informace jsou i ustrnulé formulace, fráze, slovní klišé aj., značně narušující objekti vizo váné struktury. Didaktik chápe nestrukturovanou informaci také jako volnou řadu věcně nenávazných a nezávislých výroků, k nimž dochází např. v průběhu diskusí. Netřeba dodávat, že nestrukturovaná infor¬mace nevhodně užitá snižuje účinnost vzdělávacího působení, nicméně má své místo tam, kde se s ní předem počítá, kde je zapotřebí exponovat živelně vznik¬lý postoj, subjektivní přístup atp. V didaktickém smyslu je nestrukturovaná in¬formace nástrojem, který má sloužit k okamžité, zkrácené symbolice, tedy sou¬bor obsahových prvků s velmi volnou vazbou k objektivně poznávané realitě.
Výchovně vzdělávací obsah samozřejmě nelze založit na nestrukturované in¬formaci. Nestrukturovanou informaci však nutno používat tam, kde je nutno volněji nebo dokonce jen obrazně přecházet od jednoho problému k druhému, stručně shrnout velmi široký problém, ilustrovat obtížnou, rozvětvenou kon¬strukci atd.

Žádné komentáře:

Okomentovat