Jak vyplývá z předchozího, je sebevzdělávací cíl a obsah konfrontován zvláště s problematikou aktivit subjektu edukace, resp. subjektu- objektu. Chceme-li však popis tohoto cíle i obsahu konkretizovat, musíme zjišťovat realitu samu, tj. reálné cíle a obsahy, jak je vidí vybraná část populace. O tom může vypoví¬dat příslušný výzkum, kde by byly zastoupeny přístupy sociálně-psychologické a andragogické. V současnosti nevíme, jaký je obraz psychiky našich vrstevní¬ků z hlediska andragogického. Sotva bychom mohli vystačit s běžným testová¬ním hladiny vědomostí podle školských modelů. Nabízí se zjišťování, do jaké míry může určená část populace např. abstraktně-logicky usuzovat, jaké pro¬blémy může řešit, jaké edukační cíle preferuje a jak s nimi nakládá, jaké postoje zaujímá ke vzdělávání a sebevzdělávání aj. Dále mohou pokračovat představy o tom, jak si tato část populace osvojuje hodnoty za různých podmínek, jak je schopna se učit a co se nejraději učí, jaké zdroje poznatků preferuje. Dospělí v produktivním věku by zřejmě mohli být atraktivním objektem s přednostním pořadím zkoumání: Kde jde o zřetelný obraz změn osobnosti dospělých v souvislosti s edukací, není účelné zbytečně otálet.
Problematika sebevzdělávacích cílů a obsahů nás nyní přivádí do souvislostí s edukací, které dříve nebyly dostatečně oceňovány. Andragogické výzkumy, ostatně nepočetné, měly nejednou podobu mikrovýzkumů, s těžištěm v didakti¬ce. Ukazuje se, že pro současné perspektivy celoživotní edukace je to málo. Povaha sebevzdělávacích cílů a obsahů, dosud zachycená pouze různými vý¬klady, je mimořádně důležitým problémem. Jeho řešení může napomoci rozvoji řízeného sebevzdělávání, opakovaně se vytvářejícího andragogického akčního pole. Dosavadní živelnost jeho rozvoje na různých úrovních sociální komuni¬kace, tvorby, šíření a registrace hodnot neumožňuje individuu rozvíjet a upev¬ňovat (kultivovat) jeho schopnosti. Sebevzdělávací cíl a obsah jsou veličiny, které znovu čekají na andragogickou analýzu. V současnosti je pozorujeme v širším měřítku.
Stručné shrnutí
Sebevzdělávací cíl s obsahem se stávají v té či oné míře součástí individu¬alizovaného hodnotového systému. Tento systém se dostává v životní praxi do interakce s hodnotovými prvky jiného zaměření a jiných individualizo¬vaných nebo celospolečenských systémů. Nejsou-li hodnotové prvky, zalo¬žené cílem a obsahem, uplatňovány v aktivitách individua, odumírají. Roz-šíří-li se v sociálním prostředí, mohou se lety stát výrazem společenské iden¬tifikace.
Žádné komentáře:
Okomentovat