6.6.4 Metodické změny
Andragogická didaktika neřeší —jak jsme již naznačili - typizovanou eduka-ci, ani normované cíle a obsahy, nepracuje se stabilizovanými metodami. Jejím hlavním problémem, který se týká metod, je volba a tvorba metod se zřetelem k realizaci cílově programové struktury. Předpokladem příprav k tomuto kroku je klasifikace a sestava kritérií, podle nichž lze přiměřené metody, nutné v edu¬kačním procesu, modelovat. Netřeba připomínat, že metody (resp. metodiky) řešení toho či onoho edukačního problému v jednom případě užitečné nemusí být užitečné v případě dalším. Starší filozofícko-pedagogické úvahy nejednou přinášely představy o tom, že vychovávat a vzdělávat je vlastně umění. Je-li tomu tak, potom umění edukace dospělých kulminuje právě v metodice. Právě tak jako se strukturuje profil obsahu, strukturuje se i profil metod (cest k jeho osvojení) v daných podmínkách. Literatura v této souvislosti upozorňuje na potřebu exponovat obsah nikoliv jen jedinou metodou, ale v daném čase a for¬mě zdůrazňuje užíváni svazků metod (Kubálek, 1976). Metoda, jako ideální myšlenkový postup přiměřený realizaci edukačního cíle, současně reguluje tvář¬nost obsahu. Podobnou vlastnost má také organizační forma.
Metoda se pokládá za způsob řízení edukačního procesu. Řídící osoba může působit verbálními prostředky, demonstrací pomůcek, vyvoláváním senzomo-torických aktivit, resp. uplatněním jejich simulací pomocí technických prostřed¬ků. Zmíněné prostředky se mohou stát - jsou-li patřičně rozpracovány - zákla¬dem metodické báze lektorských aktivit (nikoli však základem jediným). Edu¬kační metoda je pouze ta, která je užita k řízení edukace, nikoliv tedy ta, která slouží k multiplikaci aktivit mimo didakticky zpracovaný program. Tak např. budoucí daňový poradce se učí pomocí promyšlených metod zpracovávat daňo¬vá přiznání. Promyšlené metody k tomu užité jsou metody řízeni edukace. Po absolutoriu kurzu se stane tato činnost, tj. zpracovávání daňových přiznání, sou¬částí výkonu jeho profese. Kvalita, kvantita a odborná úroveň je předmětem zájmu příslušného pracoviště, kde se tak děje, tedy jeho managementu. Tento útvar může mít své metody řízení jakosti zadané práce. Nejsou to metody totož¬ně s edukačními. Odborná andragogická literatura někdy v přílišné snaze od¬poutat se od školských metod tyto dvě roviny nedostatečně rozlišuje. Přitom ovšem nově zaváděné metody mohou být obsahem edukace, který je vyjádřen cilovou strukturou. Je však zřejmé, zeje možno se jim naučit pomocí tradičních postupů.
Žádné komentáře:
Okomentovat