Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Princip obecnosti

Princip obecnosti. Pod pojmem obecnost zde nechápeme jen zobecnění ja¬kožto filozofický krok, nýbrž především didaktické formování takových vzdě-l.ivacích obsahů, které podávají obecný výklad reality. Tento obecný výklad je pak velmi potřebnou složkou všech vzdělávacích soustav pro dospělé. Princip obecnosti tak odděluje ty obsahy, které přinášejí poznatky speciální. Kumulace tČeh i oněch pak přináší dvě obsahové roviny - obecnou a odbornou. V rozma¬nitosti cílů a obsahů vzdělávacích soustav pro dospělé však mizí klasická stabi¬lizace těchto pojmů, měřená potřebami školství pro mládež.
To, co je všeobecným vzděláním v rámci vzděláváni dospělých, nutno chápat rvlativně, vždy se zřetelem k předem vymezeným záměrům. To, co je v rámci i tle lávání dospělých odborné, má rovněž svůj relativní charakter.
Obsahové konstrukce v celé výchově a vzdělávání dospělých tedy mohou uplatňovat klasifikaci všeobecného či odborného obsahu pouze případ od pří¬padu. Princip obecnosti je nutně principem relativním, jehož využití nepřináší statické členění, nýbrž naopak dynamické spektrum hodnot.
Princip návaznosti. Kritérium návaznosti obsahů výchovy a vzdělávání do-ipelých dosud nebylo patřičně zkoumáno ani rámcově, ani v jednotlivých úse¬cích této rozsáhlé oblasti. Výchovně vzdělávací obsahy se tímto kritériem člení jednoznačně na návazné, tj. návazné na jiné didakticky formované obsahy, nebo Hena vazné, tj. obsahy samostatně, příležitostně zpracované, s přímou vazbou nu mimodidaktické (informační, vědecké, empirické aj.) zdroje.
Teoreticky vzato, měl by být systém edukace dospělých tak rozvětven a tak aby byl sám svými poznávacími činnostmi s to předvídat pedagogické [požadavky rozvoje společnosti a tvořit nové obsahy v přiměřených proporcích i/.ných i nenávazných.

Žádné komentáře:

Okomentovat