Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Růstové faktory praxe

3.8 Růstové faktory praxe

Po síti center přichází na řadu stimulace aktivit. Edukace je pro společnost, jeji části, vrstvy, skupiny, příležitostné zájemce. Ti jsou ovlivňováni ve svých . ilčlávacích potřebách a požadavcích možností, vhodností či nutností. Něco jiného je poslouchat známého orientalistu (astronoma, cestovatele, politika) .t opět něco jiného je rekvalifikovat se (se základním vzděláním a 45 lety věku v dokladech). Po startu sociologie, psychologie a personalistiky přichází ko¬nečně andragogická didaktika, aby klasifikovala možnosti edukačního centra. i< i mi předmětem může být makrořízení, tj. řízení edukace nejen regionálně, ale i vertikálně v různých podmínkách pro různé účely. Do profilu andragogických disci plin měla již dříve vstoupit andragogická didaktika, aby se teoreticky ujala niikrořízení edukačního procesu. Tato činnost začíná formulací cílové struktu-i I 'o síti edukačních center přichází cílová struktura jako další mezník před-mčtu andragogiky. Ten vzniká odlišně od cíle a obsahu edukačního procesu. Předmět andragogiky není sám o sobě instrukcí, je kompetencí. Instrukce jsou n.i místě v operativním řízení, v rukou lektora, učitele, instruktora, vychovatele, iliMiionstrátora. Poté, co objasnila význam cílově-programové roviny, svěřuje Biulragogika její realizaci didaktice. Kdyby mladá andragogika zatím nic nemě-'■ 1.11 iá mít užitečnou didaktiku. To je, jak se zdá, její největší bohatství. Andra-gogika se dělí o svůj předmět se svou samostatnou, jí inspirovanou disciplinou,
>daří s jejími aplikacemi. Odpovídá na otázku „co".
Nyní může nastoupit další problémový blok do předmětu andragogiky. Je to leloda a forma edukace, odpovídající v didaktice na otázku Jak". Jsou to pro-iky edukace, na otázku „co a jak" odpovídající jakožto prostředky nehmot-jsou pro andragogiku jedinečné, neopakovatelné. Dospělé lze učit teorii '/ni jinak nežli žáka ve škole. Dospělí se však také jinak učí - třináctiletého ■>sedu naučíte obsluhovat počítač dříve než unavenou maminku v rekvalifi-íim kurzu. Lektor dospělých musí vědět o lidech více než jeho kolega ve škole, který si časem zvykne na věk žáků, starých 8, 10, 12 i více let. Lektor dospělých má sice své obory, ale pokaždé jiné studenty. Tady už didaktika musí řešit, rozhodovat, instruovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat