3.7 Význam praxe
Poznat andragogickou praxi v souvislosti s pátráním po předmětu andragogi¬ky není tak jednoduché, jak se zdá. Tvrzení o předmětu andragogiky jakožto
0 pouhé paralale pedagogiky (s rozdílem věku účastníků) je neúplné. Důvodem
k tomuto konstatování je neobyčejně rozsáhlá vertikální i horizontální síť edu¬
kačních aktivit, navíc nadaná spontánní mobilitou, ba i dobovými deformace¬
mi. Síť je nepřehledná v cílově-programové rovině, v metodicko-formální bázi
1 bohaté spleti edukačních center. Edukačním centrem může být úřad vlády,
univerzita, dělostřelecká baterie, okresní nemocnice, sportovní klub, nebo jen
jednorázové volné shromáždění. Stupně řízení takových center může tvořit územ¬
ní organizace státu, sekretariáty politických stran, ekonomicky činné subjekty,
občanské korporace, ba i resorty. Nejsme daleko od tvrzení, že důležitým sou¬
časným problémem předmětu andragogiky je také síť edukačních center, navíc
vždy ve své třídě specializovaných. (Teorii pružnosti a pevnosti se na ulici nau¬
čit nelze). Termíny jako „vzdělávací instituce", či „zařízení", nebo „školící stře¬
disko" apod. již do jisté míry patří minulosti. Edukační centrum je termín, slolený z tzv. cizích slov - ale můžeme se k tomuto problému vrátit za půl století pobytu v Evropské unii, tj. je-li to cizí termín nebo ne. Kolem edukačních cen¬in se to hemží lektory, zájemci, specialisty, organizátory, kulturními pracovní¬ky. Ona sama hbitě vznikají i zanikají, rostou i vysýchají, kooperují či dominu-11 I 'oskytují svým účastníkům nejen poznání v přednáškách, ale i plamenné pro¬jevy, popisy vynálezů i krachů bank, ovšem také profesní způsobilosti a umělecké Ohépání světa. Prostě poučení na každém kroku. Ano, historie se opakuje. Také školství začínalo plošně roztroušenými iniciativami. Řídil ten, kdo měl moc u prostředky, iniciátorem byl ten, kdo vědění potřeboval. Nyní musí mít před¬ní,i andragogiky jasno o praktických rozdílech mezi didaktickými a ostatními (zvláště manažerskými) aktivitami.
Žádné komentáře:
Okomentovat