Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Základy nauky o trhu

Základy nauky o trhu
Tržní mechanismus je tam, kde je mnoho výrobců, kteří tvoří konkurenční prostředí -> trh je nasycen.

Proces utváření nabídky
- výrobce (firma) -> nabídka
Proces utváření poptávky
- spotřebitelé (domácnosti) -> poptávka

Základním nositelem informace mezi výrobcem a spotřebitelem je cena.

Tržní mechanismus
Tržní mechanismus je souhrn procesů, které vedou k nezávislému rozhodnutí o výrobě a spotřebě, kde základním nositelem informace je cena. Do tržního mechanismu vždy zasahuje stát.

Nedokonalosti tržního mechanismu:
- neexistence dokonalé konkurence
- existence monopolů či oligopolů
- nespravedlivé rozdělení důchodů plynoucích z trhu
- vznik externalit (např. škody na ŽP)

Žádné komentáře:

Okomentovat