Edukační soustava, která není s to tvořit své intencionální obsahy tak, aby objekt-subjekt výchovného působení mohl tyto funkcionální obsahy poznávat a dovedl realitu měnit, je předem určena k rozpadu. V tom nutno hledat základ¬ní parametry koncepcí edukačních soustav dospělých i parametry kritického hod¬nocení účinnosti těchto soustav.
Meritomíprincip výstavby obsahu přináší důležité kritérium obsahu materiál¬ního a formálního. Z meritomího (věcného) hlediska můžeme v jednom a tomtéž obsahu sledovat nejen věcnou stránku obsahu (materiální obsah), ale rovněž intelektuální dovednosti, jichž je třeba k zacházení s tímto obsahem (formální obsah).
Meritornímu principu byl již tradičně přikládán značný význam při řešení klíčových vzdělávacích problémů. Méně však již byl chápán význam naznače¬né problematiky z hlediska výchovného.
Diferenciace materiálního a formálního obsahu ovšem nepopírá jednotu obou zmíněných rysů. Uplatnění meritomího principu při konstrukci výchovně vzdě¬lávacího obsahu však znamená budovat obsah analyticko-synteticky tak, aby dospělý posluchač musel při studiu příslušné látky průběžně provádět potřebné operace logického myšlení, účelně vevázané do exponované problematiky.
A nejen to. Uplatnění meritomího principu v plném rozsahu musí vést také k tomu, aby dospělý posluchač mohl při studiu příslušné partie poznávat i užité pořadači systémy, aby byl paralelně vyzbrojován nejen materiálními, ale také formálními předpoklady k samostatné tvůrčí práci, jíž mu ukládá jeho životní praxe.
Žádné komentáře:
Okomentovat