Soustava syntetických principů vyjadřuje vztah edukačního obsahu k existu-i n i sumě poznatků. Jednotlivé syntetické principy vymezují různou míru tohoto Lihu. Tak lze chápat jeden a týž vzdělávací obsah jako celek pod různými . << nými úhly.
I iplatnění syntetických principů je založeno na transformaci části existující .umy poznatků do didakticky formovaného kompaktního celku. Ten se vyzna-kje mj. též vlastními pořádacími systémy. Tyto systémy různým způsobem re-(ukují existující sumu poznatků. Tato redukce navozuje ovšem potřebné pod¬mínky manipulace s obsahem, podmínky jeho šíření a systemizace k různým ipůsobům využití.
Syntetické principy rovněž dokládají a objasňují skutečnost, že nelze jakýko¬liv výchovně vzdělávací obsah exponovat jakýmikoliv metodami, ale zeje ne-:l
Princip intenzity výchovného působení. Toto kritérium diferencuje obsahy do dvou odlišných rovin - intencionální a funkcionální. Intencionální, záměrný i byl konstruován k realizaci předem daného cíle, který je dán zvláště pří-lluSnou edukační soustavou, případně institucí nebo též vědeckým oborem.
Žádné komentáře:
Okomentovat