5.3 Obsah jako statická soustava
Z široké problematiky kvality obsahu a jeho uspořádání soustředíme pozor¬nost na věcnou stránku obsahu. Edukace dospělých se všeobecně vyznačuje tím, že potřeba zpracování nových obsahuje průběžným zjevem zabezpečování výrobně technických úkolů po vzdělávací linii.
Každá inovace, každé zlepšení výroby či její nová organizace, zvyšování efek¬tivity aj. vyžadují průběžné rozšiřování nových vědeckotechnických poznatků, což vede kprodukci četných vzdělávacích programů na různých stupních řízení.
Abychom lépe vyhověli potřebě zpracovávat (kromě základních) též nové jednorázové programy, zůstaneme u zjednodušeného přístupu k obsahu jako statické poznatkové soustavě. Jádrem naší problematiky bude příprava vědo¬mostí a intelektuálních dovedností.
Jisté je, že didaktika dospělých hledá a bude hledat i nacházet takové typy (modely, vzorce) obsahů, které úspěšně vytvoří diferencovanou nadstavbu nad soudem (větným celkem). Touto problematikou se až dosud zabývala hlavně metodologie věd. Avšak metodologie věd řeší jiné problémy strukturace po¬znatků a didaktika rovněž jiné. Proto musí didaktika postupovat při řešení toho¬to problému poněkud odlišnými cestami.
Typologie výchovně vzdělávacích obsahů v nejobecnějších rysech vychází zvláště z typologie cílových struktur, z aplikací metodologie věd, ze stupně obec¬nosti poznatkových soustav, ze stupně operativnosti (manipulace) s obsahem ve smyslu didaktických fází, z vazby obsahu na základní složky edukace aj.
Význam klasifikace edukačního obsahu je několikerý. Pro didaktiku dospě¬lých spočívá zvláště ve stabilizaci soustavy kritérií, která umožňují objektivně vymezit obsah edukačního procesu.
Objektivní vymezení může mít různou podobu. Tak např. může být založeno na soustavě vědních oborů a jejich aplikací.
Stručné shrnutí
Makroobsah (obecný, možný, ideální, potenciální obsah) lze konstruo¬vat pomocí principu intenzity výchovného působení, principu meritorní-ho, principu integrace, principu obecnosti, principu návaznosti, typologic-kého i legislativního principu. Míra uplatnění těchto syntetických princi¬pů je závislá na stupni rozvoje systému edukace.
Mikroobsah (konkrétní meritorní celek, zahrnující i pořadači systém, vyjádřený kvantitou a uspořádáním obsahových prvků) lze popsat pomocí funkčního principu, systémového principu, principu vazby na organizační formu a principu slohově stylistického.
Míra uplatnění těchto analytických principů je závislá na rozvoji didak¬tiky dospělých a jejich aplikací v praxi.
Žádné komentáře:
Okomentovat