Obsahem výkladů je rámcový obraz edukace dospělých po ukončení školní docházky. Sama její kvalita i kvantita může být předmětem různých vědních oborů, zejména pedagogiky dospělých, andragogiky, psychologie, sociologie a dalších. Jednotlivé vědní obory přinášejí svá vlastní východiska, svá kritéria či přístupy k bližšímu zkoumání zvolené problematiky. V zájmu zjednodušení těchto postupů a pro potřeby daného studijního programu zde volíme jednak výběr z problematiky a jednak výběr kritérií, umožňující bližší poznání věci. Můžeme tak učinit proto, že studijní program zahrnuje samostatné výklady z pe¬dagogiky, která je v tomto případě profilujícím předmětem studia na pedago¬gické fakultě UK. V této situaci se nabízí rozhojnit tento předmět doplňujícími či průvodními poznatky se vztahem k edukaci dospělých. Východiskem k tomu je realita celoživotní edukace.
1.1 Pedagogika dospělých a andragogika
Zmíněnou oblast edukace zkoumají dvě discipliny, pedagogika dospělých a andragogika, které se navzájem doplňují a usilují o konkretizaci obrazu edu¬kace dospělých. Jejich hranice nejsou výrazné, což ovšem není překážka věno¬vat se jim souběžně. Brzy zjistíme, že tento postup přináší další možnosti k hlub¬šímu poznání edukace dospělých. Taje založena celoživotním vzděláváním a výchovou, které mají společný název edukace. Celoživotní edukace poskytu-|e nejednu příležitost využívat nejen poznatky pedagogiky dospělých, ale i po¬znatky andragogiky.
1.2 Funkční vazby pedagogiky dospělých a andragogiky
Předkládaný text věnuje souběžnou pozornost dvěma vědeckým oborům -pedagogice dospělých a andragogice. Oba se zabývají edukací dospělých. Liší se však vzájemně v několika ohledech. Klasické východisko k analýze tohoto rozdílu je východisko filozofické. Vztahuje se k poměru věda - člověk.
Žádné komentáře:
Okomentovat