Sebevzdělávat se ovšem neznamená uzavřít se do pracovny, vyvěsit tabulku „Nerušte" a věnovat se odlehlým záležitostem. Naopak. Sebevzdělávání pra-bvníků v organizacích organizaci slouží a má proto vyjít vstříc i případným brávám prostředí. Podobně i ovlivnění chodu rodinného života je samozřej¬mostí. Tyto vnější podmínky mají vliv na podmínky vnitřní, na hygienu dušev-nlho života a tím i na výkonnost pracovníka.
Vnější podmínky pomáhají upevnit režim studia. Za režim pokládáme stabilní mhéma činností, trvalý vzorec těchto činností k účelům periodického plnění vzdělávacích úkolů. Režim je součástí organizační formy studia. K vnějším Kxlmínkám náleží přiměřené prostředí. Pokud lze má být odstraněna nadměrná EuCnost, teplota nemá kolísat, odchylovat se od běžného průměru a zejména ié podmínky mají být takové, aby pracovník nebyl brzo unaven nadbyt-icbo nedostatkem světla. Bohužel však pracovníci v řadě případů nemají pravidelnou pracovní dobu, ani možnosti sebevzdělávání na pracovišti. Pro pracovníky jsou však organizovány různé formy skupinové výuky. Nicméně hlavní sebevzdělávací aktivity se přenášejí do domácího prostředí.
Zde nutno předpokládat alespoň vlastní pracovní stůl s účelně uspořádaným vybavením, příruční knihovnou, psací i kreslící potřeby apod. Důležitá je poho¬dlná židle a dostatek pracovní plochy na stolní desce, sloužící nejen k vlastní¬mu psaní, ale též k odkládání literatury a pomůcek, které studující při práci prů¬běžně potřebuje. Zkušenosti však ukazují, že důležitější jsou podmínky vnitřní.
Žádné komentáře:
Okomentovat