Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Claessens (1962, s.92) rozděluje socializační proces do tří obsahově rozdílných, časově se ale prolínajících dílčích procesů

Claessens (1962, s.92) rozděluje socializační proces do tří obsahově rozdílných, časově se ale prolínajících dílčích procesů. Vedle zkulturnění (enkulturace) a vedle sekundární sociální fixace vyzvedává zejména primární sociální fixaci, tzv. sociabilizaci:
 Enkulturace: získání kulturně specifických vzorců regulovaného chování, jako je řeč, morálka a nebo světový názor.
 Sekundární sociální fixace: převzetí určitých společenských rolí a na ně navazující očekávání, postoje a konkrétní způsoby chování.
 Primární sociální fixace: pod tímto pojmem rozumí Claessens téměř výlučně rodinou řízenou primární socializační fázi, která se v podstatě vyznačuje “sociálním utvářením” dítěte. Tímto má být vyjádřeno, že zvláštností vztahu matky a dítěte je například v procesu vytváření emocionálního vztahu rozvoj všeobecné kategorie důvěry ve svět a chápání světa. Prostřednictvím primárních vztahů s rodiči a sourozenci se vytváří, s využitím učebních, návykových a identifikačních procesů, základní sociální způsoby chování. Psychoanalýza a výsledky výzkumu hospitalismu ukazují, jak jsou pro rozvoj osobnosti rozhodující např. následující rodinné okolnosti:
 Sociální interakce mezi pečující osobou a dítětem: míra a intenzita sociální stimulace jako mluvení na dítě, reagování na pláč, vyjádření pozitivního citového vztahu.
 Podněty prostřednictvím věcného okolí: předměty v dosahu dítěte, možnost věci vidět, dotýkat se jich a slyšet...
 Faktory týkající se bytu: v psychologii vývoje, vnímání a v sociální psychologii je nepopíratelné, že vývoj duševně - sociálních základních funkcí u dítěte je ve velké míře závislý na prostorových faktorech a vývoji jeho motoriky. Přeplněné a příliš malé byty, zejména bydlení v panelácích, mohou způsobit problémy ve vývoji, psychické problémy a snížení školní výkonnosti. Negativní socializační vlivy, omezené výchovné působení rodiny mohou vyvolat faktory, jako velká přeplněnost bytu, malý počet místností, špatná stavební a sanitární kvalita, poloha, vybavení ...

Žádné komentáře:

Okomentovat