Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Funkce socializační a funkce sociální ochrany

Funkce socializační
 Ve vrstevnických skupinách mohou být vyzkoušeny nové způsoby jednání a chování, aniž by ze strany dospělých hrozilo potrestání, kontrola, „špehování“.
 Vrstevnické skupiny umožňují srovnání s ostatními, což umožňuje odhalovat vlastní možnosti a pozice členů skupiny, bez preferencí známých ze světa dospělých.
 Ve skupině stejně starých dětí existují vztahy podobných oboustranných očekávání v chování jednotlivců bez zkreslení výchovných postojů dospělými.
 Vrstevnická skupina nám vytváří pole pro pozorování způsobů chování mladých vzhledem k očekávanému chování ve školní instituci.
 Vrstevnická skupina usnadňuje přechod od socializace v rodině k institucím sekundární socializace – škole, ale i zaměstnání, k hnutím a stranám apod.

Funkce sociální ochrany
Vrstevnická skupina jako solidární společenství poskytuje podporu tam, kde má např. jedinec malé vyhlídky na úspěch, například:
 při fyzickém střetu, nebo při hádce, konfliktu,
 při velkých nárocích na práci, při přetěžování,
 při napadení členů skupiny nějakou bandou, spolužáky apod.,
 při svévolném napadání a pronásledování ze strany učitele,
 při nesmyslných nařízeních a svízelných institucionálních podmínkách.
Jedinec tedy nachází u vrstevnické skupiny zastání a ochranu, která je poměrně spolehlivá. Pokud je ochrana nespolehlivá, tak bývá vysvětlována a vnímána jako zrada. V této skupině může za zradu následovat i trest.

Žádné komentáře:

Okomentovat